MotorInfo

Nový trumf Citroënu pro rally

10.10.2010 12:31
Nový trumf Citroënu pro rally

 

Tým Citroën Racing, který má v plánu se i nadále účastnit nejprestižnějších automobilových soutěží, představil vůz DS3 WRC, který se od sezony 2011 postaví na start mistrovství světa v rally.

Citroën DS3 WRC splňuje nejnovější pravidla Mezinárodní automobilové federace FIA. Kompaktní, dynamické a agresivní linie tohoto malého závodního vozu prozrazují na první pohled jeho ambice vítězit, které čiší z rozšířených blatníků, nového tvaru nárazníků a aerodynamických prvků. Vůz vychází ze sériového skeletu, podvozek však prošel mnoha úpravami, aby se přizpůsobil pohonu všech 4 kol a odpružení typu McPherson. Bezpečnost posádky zajišťuje ochranný  trubkový rám, který zvyšuje tuhost celého vozu.

Nové předpisy, platné od roku 2011, přinášejí pod kapoty vozů revoluci oproti předchozí generaci World Rally Cars. Citroën DS3 WRC pohání čtyřválcový motor s přímým vstřikováním o objemu 1 600 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem. Naprostou novinkou na této úrovni automobilového sportu je použití přímého vstřikování, které otevírá nové perspektivy ve vývoji závodních motorů, především z hlediska spotřeby paliva. Motor, který od začátku do konce vyvinul a vyrobil tým Citroën Racing, dosahuje výkonu 300 koní. Šestistupňová sekvenční převodovka, kterou homologovala a dodává společnost Sadev, je spojená s mechanickým diferenciálem vpředu a vzadu. Zakázáno je používání poloautomatického řazení a mezinápravový diferenciál. V rámci snižování nákladů FIA dále stanovila vlastnosti (rozměry, hmotnost, cena, ...) hlavních součástí vozu. S ohledem na tato omezení se inženýři týmů Citroën Racing a Sadev snažili dosáhnout co nejlepší výkonnosti a spolehlivosti optimalizací každého detailu. Úkolem Citroënu DS3 WRC, který piloti již od prvních testů hodnotí jako výkonný, vyvážený a  dobře ovladatelný, bude pokračovat ve sbírání titulů a vítězství, které započaly modely Xsara WRC a C4 WRC.

Karoserie a podvozek

Karoserie vozu Citroën DS3 WRC, která byla doladěna v aerodynamickém tunelu, zvětšuje křivky výchozího modelu. Aby dosáhla maximální povolené šířky 1 820 mm a dokázala zakrýt osmnáctipalcová kola (asfaltová verze), došlo k přepracování blatníků a nárazníků. Přední nárazník je opatřen aerodynamickou lamelou a na záď byl přidán velký spojler. Úpravou prošly i dveře, které dostaly pevná okna z polykarbonátu a pěnovou výplň, jejímž úkolem je absorbovat energii v případě bočního nárazu.

Skelet vozu DS3 WRC, jehož základem je sériová verze, byl opatřen rámem, který tvoří více než 40 metrů dlouhá ocelová trubka. Ve spodní části bylo provedeno několik významných koncepčních úprav:

  • přidání dalších připevňovacích bodů pro zadní odpružení McPherson;
  • vylepšení spodního zavěšení odpružení;
  • zabudování středového tunelu pro kloubový hřídel a zadní diferenciál;
  • přidání bočních výztuh na úrovni prahů.

Vzhledem k tomu, že vůz DS3 je kompaktnější než C4 WRC, optimalizovali inženýři týmu Citroën Racing umístění každého prvku, aby dosáhli co nejlepšího kompromisu mezi hmotným středem a těžištěm.

Nápravový systém

Vzhledem k tomu, že pravidla týkající se nápravového systému prošla ve srovnání s předchozí generací World Rally Cars jen lehkými úpravami, mohli  konstruktéři využít svých zkušeností a řešení, která se již osvědčila u vozu C4 WRC. Odpružení vpředu a vzadu jsou typu McPherson, s rozsahem, který umožňuje optimalizovat umístění upevňovacích bodů. Kvůli nutnosti snížit výrobní a provozní náklady je nyní možné homologovat jen jeden typ těhlice. Vůz DS3 WRC používá proto stejný díl vpředu i vzadu, na šotolině i na asfaltu. Spojení s ramenem nápravy zajišťuje propojovací díl, který se u jednotlivých verzí liší. Stejně jako u staršího modelu C4 WRC navrhoval a vyrobil i zde čtyřscestné nastavitelné tlumiče (stlačování a roztahování při nízké a vysoké rychlosti) tým Citroën Racing. Brzdové kotouče, které jsou o něco menší než u vozu C4 WRC, aby splňovaly pravidla pro rok 2011, mají vpředu průměr 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina) a vzadu 300 mm a jsou brzděny třmeny se čtyřmi pístky. Jejich účinnost na asfaltu zlepšuje systém chlazení vodou.