MotorInfo

Otestovali jsme Duster

6.12.2010 14:27
Otestovali jsme Duster

Rumunská Dacia, patřící do stáje automobilky Renault, nabízí v poslední době pro motoristy novinky, které se stávají trhákem nejen na našich silnicích.

Rumunská Dacia, patřící do stáje automobilky Renault, nabízí v poslední době pro motoristy novinky, které se stávají trhákem nejen na našich silnicích. Vše začalo modelem Logan, a pokračuje i novým vozem Duster, který automobilka uvádí pod heslem "OPRAVDOVÝ OFF-ROAD DOSTUPNÝ VŠEM". I v tomto případě se jedná o automobil, který je vybaven osvědčenou technikou a který je nabízen za příznivé ceny.

Duster je dostupný ve verzích jak s pohonem všech čtyř kol, tak také jen s pohonem přední nápravy. Je postaven na platformě Loganu, vpředu je náprava typu pseudo-McPherson s trojúhelníkovými rameny, která byla zesílena pro využití v terénu. Vzadu je ve verzi 4x4 speciálně pro Duster vyvinutá víceprvková náprava. Ve verzi 4x2 má zadní náprava zkrutnou příčku tvaru písmene H s programově deformovatelným profilem. Obě varianty pak umožňují co nejlepší využití velké světlé výšky vozu. Ta byla zvětšena na 210 mm, tak aby se automobil dokázal pohybovat bez problémů i v terénu.

 

 

Duster působí již na první pohled robustním dojmem, přesto je svými rozměry, kde délka je 4,31 m a šířka 1,82 m velmi kompaktní. Obrysové rozměry dosahují hodnot Renaultu Mégan, a tak je s Dusterem možné bez problémů manévrovat i v městském prostředí. Profil vozu, který doplňují i atraktivní střešní tyče, zvýšená světlá výška, výrazné podběhy kol i ochranné kryty karoserie pak přímo vybízejí řidiče, aby vyzkoušeli i ty nejobtížnější tratě a silnice. A i zde se Duster chová velmi dobře a ve většině případů vás na holičkách nenechá.

Při jízdě po normální silnici se automobil chová přívětivě a i naše obavy z aerodynamického hluku se ukázaly jako liché. Ani rychlá jízda po dálnici nemá vliv na výrazné zvýšení hladiny hluku v kabině. Ten si však užijete při rozjíždění, protože Duster je vybaven novým typem převodovky, kde je použito krátké odstupňování prvních převodů. Například jednička je velmi pomalá - při 1000 otáčkách je rychlost 5,79 km/h. Toto jednoduché konstrukční řešení umožňuje manévrovat s vozem při velmi pomalé jízdě v členitém terénu. Při rozjíždění na silnici však bohužel zvyšuje výrazně hlučnost vozu.

Interiér Dusteru je stejně jako celý vůz podřízen jedinému - a to je účelnost a co nejvyšší hodnota za co nejméně peněz. I proto zde najdeme řadu dílů shodných s dalšími koncernovými automobily. Přístrojová deska pochází ze Sandera a je jednoduchá a plně podřízená funkčnosti. Umístění sedadla řidiče ve vyšší poloze umožňuje klidnější řízení a i přes poměrně menší přední okno je z vozu dobrý výhled všemi směry. K čemuž přispívají i rozměrná zpětná zrcátka. Výhrady jsme měli během jízdy v dešti jen ke stěračům, které vše spíše rozmazávaly, než stíraly.

Méně šťastné je i umístění některých ovladačů v interiéru. Například tlačítko elektrického ovládání předních oken je umístěno na panelu pod rádiem a je tak hůře dosažitelné. Stejně tak nutnost držet jej po celou dobu stažení, či vytažení okna, není žádným velkým komfortem. Také místění ovladačů stahování zadních oken na tunel za předními, respektive před zadními sedadly, není úplně nejvhodnější.

Sedačky jsou poměrně široké a měkké, pohodlí pro jízdu v nich celkem najdete. Horší je to již s bočním vedením, kde především při jízdě složitějším terénem řidiče příliš nepodpoří.

Duster nabízí prostor pro přepravu až pěti osob, a jak v přední, tak i v zadní části vozu poskytuje cestujícím obdobný komfort, jaký nabízí například sedan Dacia Logan. Zavazadlový prostor pak má základní objem 475 litrů, který je možné zvětšit po sklopení sedadel až na 1 636 litrů.

Pro Duster vybral Renault dvě pohonné jednotky - benzinový motor 1.6 s výkonem 110 koní a dieselový motor jeden a půl litru s výkonem buď 85, nebo 110 koní. Tyto motory zcela splňují kritéria, která jsou kladena na vozy Dacia - tedy nízké náklady, robustnost a jednoduchost údržby. Trochu nás překvapila spotřeba u naftového motoru, který jsme měli k testu k dispozici. Hodnota okolo osmi litrů u automobilu této kategorie nám přišla přeci jen poněkud vyšší. Možná to bylo větším počtem ujetých kilometrů po dálnici, nebo naopak pomalým popojížděním po silnicích a v lehkém terénu při natáčení. Přesto jako potenciální majitelé vozu Duster bychom očekávali spotřebu v nižších hladinách.

Pro majitele bude příznivou zprávou, že se náklady spojené s údržbou a s opotřebením značně snížily. Bylo toho dosaženo především díky prodloužení intervalů výměny oleje, pravidelné výměny brzdových destiček a pneumatik. Například výměna vzduchových filtrů se zvýšila na 90 000 km, nebo 4 roky u benzinového provedení a výměna naftového filtru se zvýšila ze 40 000 km na 60 000 km.

Pohon všech čtyř kol pochází z dílen automobilky Nissan, a tak i toto spojení je již lety osvědčené. Řidič má k dispozici tři režimy, kdy je na ovladači před řadicí pákou možné nastavit AUTO - režim rozdělující automaticky točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle podmínek na silnici. Režim LOCK uzamkne převod 4x4 a točivý moment je trvale rozdělen na všechna čtyři kola. Režim 4x2 pak uzamyká převod pouze na dvě poháněná kola.

Duster je již šestým vozem novodobé řady automobilů Dacia. Zůstává věrný současné filozofii a hodnotám značky. Nabízí tak výborný poměr ceny a komfortu, snížené uživatelské náklady, daným podmínkám optimální úroveň bezpečnosti a také osvědčenou spolehlivost. Duster si i přes některé naše výhrady rozhodně své majitele rychle najde.