MotorInfo

Peugeot Traveller - opravdový cestovatel

18.12.2016 13:11
Peugeot Traveller - opravdový cestovatel

Peugeot Traveller stojí na samém vrcholu nové modelové řady užitkových vozidel. Nabídkou prostoru, jízdními vlastnostmi a výbavou jej ale můžeme směle řadit k velmi povedeným velkoprostorovým osobním automobilům. Traveller jsme vyzkoušeli v krátkodobém testu. 

Koncern PSA uvedl v letošním roce na trh zcela nové dodávky Expert a Jumpy, které vznikaly ve spolupráci s japonskou Toyotou. Tyto vozy nejsou jen vylepšenou variantou předchůdce, ale jde o zcela nové modely, které můžeme směle řadit mezi ty nejpovedenější. Na samém vrcholu nabídky těchto užitkových modelů stojí nadprůměrně vybavené verze Citroën Spacetourer a Peugeot Traveller, které dokáží úspěšně suplovat i luxusní velkoprostorové automobily. Nezávislé nárazové testy Euro NCAP navíc prokázaly mimořádně vysokou bezpečnost, kdy tyto vozy dosáhly na plné, pětihvězdičkové ohodnocení. A právě v případě rodinných velkoprostorových automobilů hraje bezpečnost velmi důležitou roli.

V testu jsme měli možnost vyzkoušet Peugeot Traveller v osmimístném provedení, který jsme na cestu plně zatížili nejen osmi osobami, ale také zavazadly. A můžeme konstatovat, že Traveller je opravdovým společníkem na cesty.

Blíže k osobním vozům

Již při prvním pohledu na Peugeot Traveller je jasná jeho příslušnost k řadě osobních vozů této francouzské značky. Světlomety zasazené do karoserie připomínají kompaktní hatchback Peugeot 308. Světelný podpis s LED diodami, který je začleněn do chromové lišty ve tvaru bumerangu, odkazuje na vlajkovou loď značky Peugeot 508. Zpracování všech detailů pak prozrazuje příslušnost k luxusnějším kategoriím vozů této značky.

Nová vysoko umístěná vertikální maska chladiče dodává Travelleru výraznější vzhled. Do středu mřížky chladiče je umístěno logo, obvyklá horizontální žebra vystřídaly postupně se zvětšující plošky. Chromová lichoběžníková lišta, která je v horních rozích lehce zkosená, zdůrazňuje elegantní a moderní vzhled přední masky Čistě propracované boky narušují protáhlé linie a vyduté prahy dveří podtrhují hladké oblouky kol. Poměr velikosti karoserie k výšce oken dodává vozu moderní vzhled. Robustnost navíc posilují i poměrně nízké boční ochranné lišty a přední nárazník, do kterého jsou po celé šířce vozu zabudovány výstupy vzduchu, a v horní části kompaktnější maska chladiče.

Nové je úplně vše

Kromě nového vzhledu je zde i nový podvozek. Peugeot Traveller používá přední nápravu typu Pseudo McPherson převzatou od přepracované platformy EMP2. Elektrohydraulický posilovač řízení se zkrutným stabilizátorem zlepšuje ovládání vozu. Pomáhá také při parkování a zajišťuje větší pevnost řízení. Traveller tak díky svým rozměrům a krátkým převisům nabízí dobrou ovladatelnost pro každodenní použití i v městských podmínkách. Specifické nastavení nápravnice a kloubových spojení pohlcují nárazy a nerovnosti. Nová zadní náprava s příčnými rameny unese užitečné zatížení 1 400 kg a proto je vůz schopen převážet až 9 osob se zavazadly. Trojúhelníková ramena dobře odfiltrovávají otřesy. Pružiny s proměnnou tuhostí a tlumiče zajišťující proměnlivé tlumení podle zatížení a zaručují maximální komfort u zatíženého i prázdného vozidla. Nová zadní náprava byla konstruována tak, aby byla kompatibilní v případě montáže pohonu 4×4, který je dodáván na přání od firmy Dangel. Povedené jízdní vlastnosti jsou jedním ze zajímavých benefitů tohoto modelu, který má navíc nápadně nízkou pohotovostní hmotnost. Pětimístný traveller má provozní hmotnost jen 1 646 kg, s motorem 2.0 BlueHDi pak váží 1 705 kg, což je mezi obdobně velkými automobily nejméně.

Díky tomu, že Traveller vychází z modulární platformy EMP2, spojuje kompaktní vnější rozměry a prostorný interiér. Traveller tak může nabídnout již zmiňovaných až 9 pohodlných míst a zavazadelník o objemu 1 500 litrů nebo po vyjmutí sedadel až 4 900 litrů (to v případě provedení Long) metodou objemu vody (4 554 litrů metodou VDA). Kromě toho je v interiéru i dalších 74 litrů otevřených nebo zavřených odkládacích přihrádek, které jsou rozmístěny po celé kabině. Díky nové konstrukci podvozku, ale i povedené aerodynamice vozu nás příjemně překvapila nízká hladiny hlučnosti ve voze při jízdě. Řidič tak může bez problémů komunikovat i s cestujícími na zadních sedadlech, aniž by musel neúměrně zvyšovat hlas.

Tři délky, dva rozvory

Peugeot Traveller je k dispozici ve třech délkách od 460 do 530 cm, které vznikají kombinací dvou rozvorů a dvou délek zadního převisu. Výška je pouhých 190 cm, což je v segmentu vzácností a zároveň vstupenkou do krytých parkovišť, kam se někteří jeho vyšší konkurenti stejného segmentu nedostanou. Přesto jsme v některých parkovištích s nižšími stropy nenašli odvahu k tomu, abychom do nich vjeli. Pocit, kdy začnete odtlačovat nástavcem střešní antény traverzu vymezující u vjezdu povolenou výšku vozidla, není právě nejpříjemnější. V případě, že budete chtít vjet do takovéhoto parkoviště, můžeme přeci jen doporučit velkou opatrnost, nebo raději vyhledání jiného místa k parkování.

Peugeot nabízí verze Standard (495 cm) a Long (530 cm), které patří ke standardním délkám, verze Compact  o délce 460 cm je pak v tomto segmentu ojedinělá. I ta ale dovoluje celkem příjemné sezení až pro 9 osob. Cestující ve 2. a 3. řadě mají v závislosti na dané verzi k dispozici buď samostatná posuvná sedadla s koženým čalouněním a loketními opěrkami, nebo posuvnou lavici dělenou v poměru 1/3-2/3 s individuálně sklopitelnými opěradly. U vyšších verzí výbavy chrání jejich soukromí velká zatmavená (neprůhlednost 70 %) a extra zatmavená (neprůhlednost 90 %) skla, která jim nicméně umožňují užívat si výhledu do krajiny. Samostatně zaclonitelná střešní okna přinášejí světlo a panoramatický výhled na oblohu. Nastupování do třetí řady sedadel je již poněkud obtížnější, přesto zde najdou dostatek místa i cestující vyšších postav.

Multifunkční stropní konzola, která je u vyšších verzí součástí sériové výbavy, zahrnuje osvětlení s LED diodami, dále samostatné lampičky a ovládání klimatizace s funkcí jemného rozptylu vzduchu, které je stejně jako v letadlech oddělené od větráků vzduchu. Při pomalém popojíždění na naší neustále opravované dálnici D1 jsem ale postrádali možnost otevření bočních okének v zadní části vozu. Klimatizace se sice dá nastavit ve velkém rozsahu možností, ale při delším stání v koloně by si cestující vzadu přeci jen rádi otevřeli a vyvětrali okénkem vedle sebe.

V interiéru najdeme čtyři zásuvky 12 V a také zásuvku 230 V a USB port umožňující nabíjet jakýkoliv mobilní přístroj.

Výrobce má ve své nabídce rovněž provedení Traveller Business VIP. To je buď ve čtyřmístné, nebo pětimísté konfiguraci, ve které jsou kvalitní kůží potažená sedadla umístěna proti sobě. K pohodě cestujících přispívá i multifunkční střecha s  trojzónovou klimatizací s funkcí jemného rozptylu vzduchu a doprovodné příjemně tlumené osvětlení interiéru.

Pohonné jednotky

O pohon se starají výhradně vznětové motory objemu 1,6 a 2.0 litru o výkonu 115 až 180 k a o přenos točivého momentu se kromě jiného stará i nová automatická převodovka. Všechny motory plní přísnou emisní normu Euro 6, což vedlo k podstatnému snížení spotřeby nafty. O redukci škodlivin se ve výfukovém traktu stará dodatečný katalytický systém s činidlem AdBlue.

Za nejpovedenější považujeme vznětovou šestnáctistovku s výkonem 85 kW (měli jsme možnost ji vyzkoušet v užitkovém modelu Expert), která nabízí mimořádnou pružnost v nízkých otáčkách. I na šestý rychlostní stupeň zlehka a zcela bez vibrací zrychluje od téměř volnoběžných otáček a nejvyšší výkon 85 kW je k dispozici už ve 3 500 1/min. Takové parametry byly dosud typické jen pro motory s dvojitým přeplňováním. Protože může tento čtyřválec pracovat v extrémně nízkých otáčkách, lze využívat těžší stálý převod, což má především na dálnici výrazný vliv na spotřebu. V praxi lze bez problémů jezdit v průměru za 6,7 l/100 km. Výkonnější dvoulitr je žíznivější nejméně o 0,6 l/100 km.

Podle údajů výrobce nejúspornější Peugeot Traveller dosahuje spotřebu 5,1 l/100 km a emise 133 g CO2/km. Průměrnou spotřebu celé modelové řady uvádí Peugeot 5,4 l/100 km a emise 140 g CO2/km. My jsme měli k dispozici vůz Traveller vybavený dvoulitrovým motorem BlueHDI o výkonu 180 koní s automatickou převodovkou. Při plném zatížení vozu jsme dosáhli spotřeby okolo hranice osmi litrů nafty na sto kilometrů jízdy, což považujeme za celkem přijatelnou hodnotu. Traveller je opravdu vybaven řadou novinek, o čemž svědčí i neobvyklé ovládání samočinné převodovky. Místo tradiční páky zde najdete kruhový ovladač, kterým nastavujete potřebné jízdní režimy. I na tuto novinku si však velmi rychle zvyknete.

Komfort a bezpečnostní prvky

Traveller nabízí také širokou škálu komfortní a bezpečností výbavy poslední generace, přičemž řada prvků se v tomto segmentu objevuje velice zřídka či úplně poprvé. Jsou zde boční posuvné dveře s hands-free otevíráním. Má-li uživatel při nastupování či nakládání věcí do vozu obě ruce plné, může boční posuvné dveře otevřít bezdotykově. Pokud má u sebe elektronický klíč, stačí vsunout nohu pod roh zadního nárazníku a dveře se samy odemknou a otevřou. Stejným způsobem lze dveře zavřít a zamknout. Boční posuvné dveře s elektrickým ovládáním se otevírají tlačítkem dosažitelným z předních míst i z míst ve 2. řadě. Tento systém usnadňuje život celé posádce vozu. Kromě hands-free otvírání vozu zde můžeme najít i bezklíčové startování. Ve výbavě je také systém promítání informací na čelní sklo (Head-up Display), snímání údajů z  dopravních značek a zobrazení povolené rychlosti; ve vrcholné výbavě najdete rovněž otvírací okno zadního víka, střešní okno, systém Active Safety Brake a automatické přepínání dálkových světel; zadní parkovací kamera Top Rear Vision je se snímáním zadní části vozu seshora v úhlu 180° a přiblížením záběrů (zoom); funkce varování před snížením pozornosti řidiče (Driver Attention Alert) se u vozu značky Peugeot objevuje také poprvé.

Poprvé zde najdeme rovněž nový dotykový kapacitní displej 7" doplňující multimediální systém. Jsou na něm soustředěny všechny služby usnadňující cestu a řízení. Displeje se stačí zlehka dotknout prstem nebo ho lze ovládat hlasem. Hlasové ovládání zvyšuje bezpečnost, neboť funkce spojené s navigací, telefonováním a médii lze ovládat bez nutnosti spustit oči ze silnice. Peugeot Traveller je jako první vůz vybaven on-line 3D navigací nové generace, která se ovládá hlasem nebo přes dotykový displej. S navigací je spojena pětiletá bezplatná aktualizace map čtyřikrát ročně. Funkce Mirror Screen pak umožňuje bezpečně používat aplikace chytrého telefonu na dotykovém displeji vozu. Mirror Screen využívá obě technologie Apple CarPlay a Mirrorlink pro zajištění možnosti využít co největší škálu kompatibilních telefonů.

Nejlevnější verzi Peugeotu Traveler můžete pořídit při využití slev již za částku okolo 500 000 Kč bez DPH. Ve standardu jsou k dispozici dvě řady sedadel pro pět cestujících a celá řada komfortních a bezpečnostních prvků včetně čelních, bočních a okenní airbagů, klimatizace, tempomatu nebo omezovače rychlosti.  Samozřejmě si můžete zvolit i vybavenější a luxusnější verzi, kde při pohledu do ceníků zjistíte, že ceny jsou vzhledem k výbavám vozu velmi konkurenceschopné. Cena námi testovaného vozu byla 965 000 Kč bez daně (tedy 1 167 650 Kč s DPH).

Naše zkušenosti s Travellerem jsou příznivé a na cestování s početnější rodinou, nebo za dobrodružstvím s přáteli, jej můžeme jen doporučit. Traveller je opravdu připraven jako řádný cestovatel.

 

Text a foto: J. Svoboda