MotorInfo

Poslanci navrhují snížení spotřební daně u nafty

8.11.2010 18:11
Poslanci navrhují snížení spotřební daně u nafty

Poslanci a členové rozpočtového výboru PSP ČR Michal Babák a Radim Vysloužil dnes na společné tiskové konferenci s ministrem dopravy Vítem Bártou a děkanem Národohospodářské fakulty VŠE Miroslavem Ševčíkem představili záměr prosadit snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,50 Kč na litr.

Takovéto snížení představuje zhruba 23 %. Navrhovaný krok má výrazně povzbudit poptávku po naftě na našem území a zvýšit příjmy státního rozpočtu - podle analýzy až o 1,64 miliardy Kč. Spotřební daň představuje zhruba 11 % z HDP. Z toho spotřební daň na naftu a benzin představuje celých 59 %. U spotřeby motorové nafty je potřeba si ještě uvědomit, že 60 % podílu z této prodané pohonné hmoty spotřebují dopravci při přepravě osob a zboží. A tak není divu, že u spotřební daně z motorové nafty je poteba hovořit jako o dani citlivé na hospodářský cyklus.

"Tuzemská silniční síť je českými i zahraničními dopravci hojně využívána, podíl výnosů ze spotřební daně z nafty přesto v posledních letech setrvale klesá," sdělil Michal Babák, poslanec Parlamentu ČR za Věci veřejné a sdělil k tomu: "Moderní kamiony mají nádrže o objemu až 1 500 litrů, což jim umožňuje dojet na jediné natankování i 5 000 kilometrů. Dopravci proto mohou čerpat naftu v těch zemích, které nabízejí nejvýhodnější posdmínky. Česká republika mezi ně v současné době nepatří."

"I kvůli jedné z nejvyšších sazeb spotřební daně je u nás nafta dražší, než ve většině ostatních evropských zemí. Je nutné to změnit a motivovat tak dopravce, kteří po českýc silnicích jezdí, aby zde také tankovali pohonné hmoty," doplnil Radim Vysloužil, poslanec za Věci veřejné a místopředseda rozpočtového PSP ČR.

"Snížení spotřební daně z nafty podpoří nejenom dopravce, ale celou českou ekonomiku," uvedl Vít Bárta, ministr dopravy a dodal: "Vydělají na něm všichni občané. Nižší sazba této daně příznivě ovlivní i ceny některých výrobků."

Návrh poslanců se opírá o ekonomické analýzy, kde jednu vypracoval i Miroslav Ševčík, děkan Národohospodářské fakulkty Vysoké školy ekonomické v Praze. Ve své citlivostní analýze dokládá, že snížení spotřební daně z motorové nafty o korunu, případně o korunu padesát haléřů na litr bude mít na příjmy státního rozpočtu spíše lehce negativní vliv. V případě většího snížení sazby se však díky zvýšené poptávce dostaví pozitivní efekt. Pokles sazby o dvě koruny na litr by měl přinést zvýšení příjmů z výběru této daně o 1,43 miliardy Kč. Snížení o 2,50 Kč na litr bude mít podle Ševčíka nejpříznivější účinek - zvýšení rozpočtu ze spotřební daně z nafty o 1,64 mld. Kč (celkem 49,64 mld. Kč).

Argumentem, který také zmíněnou analýzu podporuje, je i fakt, že v současné době stoupá výběr mýtného za nákadní dopravu po našich silnicích a prodej a výběr spotřební daně (ale také DPH) za naftu stále klesá.

Výše uvedené závěry podporují také zkušenosti ze Slovenska, kde se po snížení spotřební daně z nafty o čtvrtinu od 1. února 2010 zvýšil prodej této pohonné hmoty o plných 21 %. V současné době je v SR sazba na úrovni 0,368 EUR/litr, v Rakousku činí 0,375 EUR/l, v Polsku dokonce jen 0,302 EUR/l. Stávající sazba spotřební daně z nafty je v ČR v současné době 10,95 Kč/l, což v přepočtu vychází na 0,4482** EUR/l. Snížením na 8,45 Kč/l (tedy 0,3459** EUR/l) by Česká republika výrazně posílila svoji konkurenceschopnost mezi ostatními zeměmi a motivovala by tak dopravce, kteří využívají silniční sítě v ČR, natankovat zde také pohonné hmoty.

** podle kurzu k 1.10.2010: 1 EUR = 24,43 Kč