Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Společnost Cebia upozorňuje na podvody u dovážených vozidel. Například v Německu má vůz rok výroby 2006 a v Čechách najednou 2007.
Za poslední dva roky došlo v EU k dramatickému snížení prodejních cen nových vozidel, což způsobilo i snížení cen vozidel ojetých. Navíc díky mezinárodním internetovým serverům s ojetými vozidly a přebytku nabídky ojetin nad poptávkou došlo k vyrovnání jejich cen prakticky v celé EU. A tak se zákazníci společnosti Cebia pravidelně dotazují, jak je možné ojeté vozidlo dovézt a vydělat na něm v řádech desetitisíců korun, když ceny jsou všude stejné? Český národ byl, je a bude vynalézavý a vždy si nějakou cestičku najde. V rámci rozsáhlé analýzy, která byla v Cebia provedena na širokém vzorku ojetých vozidel, bylo ověřeno podezření na nebezpečné praktiky a pozměňování údajů v dokladech dovezených vozidel prováděné některými dovozci, díky kterým si tito nepoctivci přijdou navíc na 10 000 – 30 000 Kč (podle typu a stáří vozu) během několika málo minut.
Jak k manipulaci s údaji dochází?
Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uveden datum první registrace 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. A protože všude se nějaký „známý“ najde, vozidlo zde zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne.
Zarážející je, že přestože Ministerstvo dopravy ČR tvrdí, že není možné zaregistrovat dovezené vozidlo pouze s kopií TP a že vždy musí být předložen jeho originál, je zjištěná praxe bohužel jiná. Navíc pravděpodobně nikdo neprovádí kontrolu pracovníků dopravních úřadů, zda svoji práci vykonávají dle příslušné metodiky.
Jak se může každý z nás bránit?
Ověřte si, že údaje uvedené v technickém průkazu jsou správné - bohužel ani těmto údajům již není možno věřit. Proto je dobré využít dostupných systémů na zjišťování skutečného roku výroby a vozidlo si před nákupem pečlivě prověřte. Zde více než jindy platí – důvěřuj, ale prověřuj!