Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Volkswagen Užitkové vozy uvádí na český trh nový pickup Amarok, který je v celosvětovém měřítku nejmodernějším vozem ve své třídě.
Pokrokové motory TDI s přímým vstřikováním a přeplňováním stanovují nová měřítka v oblasti spotřeby paliva a emisí. S osobními vozy je plně srovnatelná také úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti a komfortu. Amarok je zároveň extrémně robustní. Mnohá technická řešení použitá v Amaroku představují premiéru v segmentu pickupů střední třídy. Patří mezi ně například přeplňování dvěma turbodmychadly u nejvýkonnějšího motoru nebo na přání dodávaný trvalý pohon všech kol 4Motion s mezinápravovým diferenciálem Torsen jako jedna ze tří možných konfigurací hnacího řetězce nového modelu. Nový Amarok je premiantem ve své třídě také co se týče nabídky vnitřního prostoru, šířky a výšky ložné plochy, snadného nakládání a užitečné hmotnosti.
Nový pickup Volkswagen Amarok začíná svou kariéru na mezinárodních trzích v provedení DoubleCab se čtyřdveřovou karoserií, která nabízí prostor pro pět dospělých osob. Dvoudveřová verze SingleCab s delší ložnou plochou bude následovat v prvním pololetí roku 2012. V koncepci a stylistickém ztvárnění Amaroku se projevuje nová DNA designu značky Volkswagen reprezentovaná typicky zdůrazněnými horizontálními liniemi, jasně členěnými plochami karoserie a velmi precizním provedením. Mezi charakteristické znaky patří zejména celek tvořený vodorovným pásem světlometů a masky chladiče s lamelami a ozdobnými lištami. Z přídě vychází úzký pás, který pokračuje přes kontury blatníků k bočním oknům, kolem nichž se vzadu v oblouku obrací vzhůru. Jasně definovaná klenutí bočních ploch a kapoty motoru propůjčují Amaroku i po optické stránce typickou robustnost pickupu. Při pohledu zezadu padne do oka velké logo Volkswagen umístěné na hladké ploše výklopné zádě otevřeného nákladového prostoru. Záď je po obou stranách orámovaná světlomety s nezaměnitelnou noční grafikou.
Pokrokové motory TDI jsou výkonné, kultivované a úsporné
V oblasti poháněcího ústrojí sází Volkswagen Užitkové vozy hned od uvedení pickupu Amarok na trh na technickou lahůdku v podobě turbodieselu 2.0 BiTDI s přímým vstřikováním paliva common rail a výkonem 120 kW/163 k, jehož dvoustupňově řízené přeplňování dvěma turbodmychadly umožňuje dosáhnout maximálního točivého momentu 400 N.m již při otáčkách 1 500 1/min. Navzdory impozantní síle spotřebuje Amarok 4x2 v průměru jen 7,6 litru nafty na 100 kilometrů.
Také druhá varianta poháněcí jednotky pro pickupy Amarok pochází z rodu dvoulitrových čtyřválců TDI. Turbodiesel vyladěný v tomto případě na 90 kW/122 k se může po technické stránce pochlubit například turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek turbíny. „Malé“ TDI nabízí od 1 750 1/min točivý moment 340 N.m a spotřebuje pouhých 7,5 l/100 km. Oba motory se tak vejdou pod magickou hranici 200 g CO2/km. Vzhledem k příznivé průměrné spotřebě mohou pickupy Amarok absolvovat mezi dvěma zastávkami na čerpací stanici více než 1 000 kilometrů. Turbodiesely s přímým vstřikováním splňují navíc emisní normu Euro 5. Sériově se dodává šestistupňová mechanická převodovka.
Dynamická a bezpečná jízda v každém terénu
Zájemci o pickupy Amarok mají na výběr tři různé typy pohonů: trvalý pohon všech kol 4Motion (4x4 High), přiřaditelný pohon všech kol 4Motion (4x2 High, 4x4 High, 4x4 Low) a pohon zadních kol (4x2 High). Posledně uvedená varianta představuje základní verzi, jež má oslovit zákazníky, kteří mají zájem především o užitné vlastnosti karoserie pickupu s širokými možnostmi využití a abnormálním užitečným zatížením. V každém terénu jsou jako doma obě varianty s pohonem všech kol 4Motion.
Ideální volbou pro jízdu přes hory a doly je právě Amarok 4Motion s přiřaditelným pohonem všech kol a červenou číslicí „4“ v logu „4Motion“. Jeho ozubená spojka je v segmentu pickupů důkladně prověřeným řešením a po aktivaci tlačítkem pevně spojí obě nápravy 50:50. Pro nejtěžší úkoly je rozdělovací převodovka navíc vybavena terénní redukcí. Díky ní lze zvládnout i velmi náročný terén. Plně zatížený Amarok se v tomto provedení nezastaví ani před 100 % stoupáním se sklonem 45° a na korbě přitom uveze až 1 000 kg.
Sada listových per s označním „Heavy Duty“ s progresivní charakteristikou, které jsou složená ze tří hlavních a dvou přídavných listů je velmi odolná vůči přetížení a posádce poskytuje vyvážený komfort při libovolném zatížení.
Amarok 4Motion s černou číslicí „4“ vstupuje na scénu s trvalým pohonem všech kol a komfortními jízdními vlastnostmi. Přínosy pohonu všech kol pro jízdní dynamiku dokáže uplatnit také během jízdy na zpevněných silnicích. Jeho mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen je v této třídě absolutní novinkou. Hnací síla motoru je variabilně rozdělována mezi přední a zadní nápravu, přičemž v základním nastavení je tento poměr 40:60 % ve prospěch zadní nápravy. Tím je zaručena excelentní jízdní dynamika v kombinaci s vysokou úrovní trakce. Všechny varianty pohonu jsou navíc vybaveny elektronickou uzávěrkou diferenciálu na každém kole (4x EDS) s automatickými brzdovými zásahy. Tento systém zvyšuje trakci na libovolném povrchu. Kromě toho se na přání dodává mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy pro náročný provoz v terénu.
Výbava sahá od pracovního stroje až po lifestylový pickup
Amarok přichází na trh ve třech výbavových liniích. I přesto, že základní verze je určena pro drsnou a tvrdou práci, tak již v sériové výbavě má pro Českou republiku elektrické stahování oken, dálkové centrální zamykání dveří a elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.Nárazníky, kliky dveří a zrcátka zůstávají nenalakované a díky tomu se skvěle hodí do tvrdých pracovních podmínek. K sériové výbavě patří výškově nastavitelná přední sedadla, variabilně sklopná zadní lavice, uzamykatelná přihrádka před sedadlem spolujezdce a osvětlení ložné plochy. Nechybí v sérii dodávané rádio s přehrávačem CD. Zvláštností jsou antény pro rádio a navigační systém integrované do vnějších zpětných zrcátek.
O třídu komfortnější výbavu prezentuje Amarok Trendline, který se může pochlubit předním nárazníkem, klikami dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě vozu. Kromě toho je vůz sériově vybaven klimatizací Climatic, multifunkčním ukazatelem, tempomatem a mlhovými světlomety. Vzhled podtrhují robustní 16“ kola z lehkých slitin.
Exkluzivní výbavu pak nabízí Amarok Highline. Nad rámec výbavové linie Trendline jej zdobí mimo jiné chromovaný zadní nárazník, částečně chromované kryty vnějších zpětných zrcátek, další chromované prvky na karoserii a v interiéru a rozšířené podběhy kol lakované v barvě karoserie, v nichž je místo pro 17“ kola z lehké slitiny. Vrcholná verze je navíc charakterizována v závislosti na provedení dvoubarevnou přístrojovou deskou, komfortní automatickou klimatizací Climatronic, ještě kvalitnějším audiosystémem a ušlechtilými látkovými potahy. Nechybí ani v sérii dodávaný volant a hlavice řadicí páky v kůži.
Kromě bohaté sériové výbavy je pro pickupy Amarok připravena rozsáhlá nabídka originálního příslušenství, která sahá od stylového ochranného rámu a bočních stupaček, přes kryt ložného prostoru a rozmanité úchyty multifixačního systému na přístrojové desce (sériově od výbavové linie Trendline) až po velký výběr kol z lehké slitiny.
Největší interiér a nejširší ložná plocha v této třídě
Pro Volkswagen Užitkové vozy, a tím i pro Amarok, je charakteristická dokonale promyšlená ergonomie. Řidič má na své pracoviště snadný přístup a za volantem nalezne dostatečnou nabídku místa ve všech směrech včetně značného prostoru pro hlavu. Amarok je plnohodnotným pětimístným vozem díky dostatečnému prostoru pro nohy na zadní lavici. Pokud jsou v kabině jen dvě osoby, může být úložný prostor v interiéru zvětšen vyklopením sedáku zadní lavice vzhůru nebo sklopením opěradla zadních sedadel.
Pro přepravu rozměrných nákladů jsou důležité rozměry ložné plochy, a proto se modely Amarok DoubleCab mohou pochlubit rekordními hodnotami ve své třídě. Díky délce 1 555 mm a šířce 1 620 mm činí výsledná ložná plocha 2,52 m2. Šířka mezi podběhy je 1 222 mm. Amarok je tak prvním pickupem střední třídy, u něhož lze nakládat europalety (1,2 x 0,8 m) také prostorově úsporně napříč. Uvedené rozměry umožňují společně s výškou nákladové hrany 780 mm nad zemí a užitečnou hmotností až 1,15 t jednoduchou přepravu sportovního náčiní, jako jsou čtyřkolky, nebo větších pracovních strojů. Čtyři upevňovací oka v rozích ložné plochy usnadňují řádné zajištění přepravovaného nákladu. K tažnému zařízení lze připojit přívěsy o hmotnosti až 2,8 tuny.
Amarok přináší do segmentu pickupů nové bezpečnostní standardy
Amarok se vyznačuje bezpečnostním konceptem, který v této třídě stanovuje nová měřítka. Kromě čelních airbagů pro řidiče a spolujezdce zahrnuje jeho výbava také boční airbagy chránící hlavu a hrudník (airbagy THORAX), což je v tomto segmentu stále ještě vzácnost. Součástí komplexní soustavy zádržných systémů jsou samozřejmě také výškově nastavitelné opěrky hlavy a tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech. Bezpečnostní pásy na předních sedadlech jsou navíc vybaveny předpínači a optickým a akustickým upozorněním na nepřipnutý bezpečnostní pás na sedadle řidiče. Vysokou úroveň aktivní bezpečnosti zajišťuje celá řada vyspělých systémů. Amarok je sériově vybaven například elektronickým stabilizačním systémem ESP, jehož součástí je funkce stabilizace přívěsu. Dalším příkladem je funkce „Offroad“, která se aktivuje tlačítkem a upravuje činnost ESP (Off-Road ESP), elektronické uzávěrky diferenciálu EDS (Off-Road EDS), protiprokluzového systému ASR (Off-Road ASR) a protiblokovacího systému ABS (Off-Road ABS) pro jízdu v náročných terénních podmínkách rychlostí až 100 km/h. V závislosti na charakteru povrchu zkracuje Off-Road ABS v terénním režimu výrazným způsobem brzdnou dráhu. Při rychlosti jízdy do 30 km/h je navíc při aktivní funkci „Offroad“ k dispozici asistent pro jízdu z kopce který udržuje konstantní rychlost jízdy cílenými brzdovými zásahy. Poprvé v této třídě může řidič i při aktivním asistentu pro jízdu z kopce individuálně přizpůsobovat rychlost jízdy situaci přidáváním plynu nebo brzděním při zařazeném neutrálu.