Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nový Mercedes-Benz Actros je plný inovací a emocí a navíc se snaží být co nejohleduplnější k životnímu prostředí.
Jeho cílem je být nejlepší v oblasti komfortu, jízdní dynamiky a hospodárnosti. Může se rovněž pochlubit vynikající kvalitou materiálů a zpracování, přesvědčí nejnižšími celkovými náklady a k tomu ještě navíc vypadá neobyčejně dobře. Nejen pro odpovědné pracovníky značky Mercedes-Benz, ale především pro zákazníky je vedle všech superlativů tím nejdůležitějším faktorem skutečnost, že je prověřen tak intenzivně, jako dosud žádná generace nákladních vozidel. Je prvním nově vyvinutým nákladním vozidlem, které bylo vytvořeno nekompromisně podle hesla „Trucks you can trust“. To mimo jiné znamená 2 600 hodin detailní práce v aerodynamickém tunelu, 50 milionů kilometrů testů motorů na zkušebních stolicích a v běžném provozu, jakož i 20 milionů kilometrů s novými Actrosy na silnicích.
Koncept: naprostá koncentrace na dálkovou dopravu
Největším konkurentem nového Actrosu je jeho předchůdce, který po několika vývojových stupních a více než 700 000 vyrobených vozidlech během 15 let posunul laťku pro svého nástupce velmi vysoko. Nový Actros sice kráčí ve skvělých stopách, ale jeho nový koncept míří ještě výš. Jako nové prémiové nákladní vozidlo je nový Actros ve všech provedeních navržen pro dálkovou dopravu, v níž pokrývá veškeré aplikace, které byly dosud obstarávány dvěma modelovými řadami Actros a Axor.
Základem nového Actrosu je modulární systém vyvinutý speciálně pro provoz v dálkové dopravě. Jeho součástí je sedm prostorných kabin, z nichž pět má rovnou podlahu. Všechny hýří inovativními nápady pro vnitřní zařízení kabiny, jako je například oddělení prostorů pro práci a odpočinek. Nový interiér je stejně tak funkční jako atraktivní. Nové řadové šestiválce disponují dodatečně velkými rezervami točivého momentu a mohou se pochlubit čistými emisemi v kombinaci s extrémně nízkou spotřebou paliva. Nový je i rám a dynamický podvozek s ještě vyšší úrovní bezpečnosti. Nový Actros je zkrátka a dobře nositelem inovací v nejlepším slova smyslu.
Actros je prvním a dosud jediným nákladním vozidlem, které bylo důsledně vyvinuto pro plnění emisní normy Euro 6. A vyplatí se, neboť jeho spotřeba je ve variantě Euro 5 dodávané na přání cca o šest procent nižší než u předchozího modelu. V případě Euro 6 činí pokles spotřeby cca tři procenta společně se snížením spotřeby AdBlue přibližně o 40 procent. Náklady na údržbu a opravy jsou ještě nižší než dosud, z čehož plynou výhodné podmínky servisních smluv. V praxi dosahuje Actros v příslušných emisních třídách nejnižších celkových nákladů mezi konkurencí.
Exteriér: nezaměnitelné, aerodynamicky optimalizované tvary
Nezaměnitelný design nové generace vozidel Mercedes-Benz Actros je stejně mimořádný jako celé nákladní vozidlo. Vzhled nového Actrosu vyvinutý speciálně pro dálkovou dopravu vyzařuje sílu, mužnost a dynamiku. Jeho tvář je téměř zcela oproštěna od rovných linií a rovných ploch. Klenuté plochy a kontrastní design s konkávním a konvexním průběhem linií propůjčují novému Actrosu velké napětí a osobitých charakter.
Tvar nového Actrosu se vyznačuje zejména z tříčtvrtinového pohledu harmonickým přechodem čelní partie do stran. Nárazník, obložení rohů a dveře tvoří jeden stylistický celek. Ladné linie jsou typickým rysem nového Actrosu.
Velkou roli sehrála během vývoje aerodynamika. Nový Actros strávil v aerodynamickém tunelu 2 600 hodin. Ještě nikdy nebylo žádné nákladní vozidlo tak intenzivně vyvíjeno a zkoušeno v aerodynamickém tunelu. Výsledné aerodynamické řešení zásadním způsobem přispívá k dalšímu snížení spotřeby paliva v porovnání s již velmi hospodárným předchůdcem.
Interiér: práce a odpočinek na dosud nevídané úrovni
Šířka 2,3 a 2,5 m, čtyři varianty střechy a maximální délka 2,3 m: za těmito čísly vězí modulární systém se sedmi různými kabinami pro dálkovou dopravu. Zatímco dosud byla rovná podlaha v kabině poznávacím znakem exkluzivních vlajkových lodí v nabídce nákladních vozidel, disponuje rovnou podlahou u nového Actrosu hned pět ze sedmi variant kabin.
Senzační kabina GigaSpace vytváří dokonce novou prostorovou dimenzi. Mezi její atributy patří objem interiéru 11,6 m³, rovná podlaha, výška interiéru 2,13 m a objem odkládacích prostorů přes 900 l. Nosnou myšlenkou v interiéru je barevné a geometrické oddělení pracovního prostoru s uživatelsky přívětivým ovládáním od útulného prostoru určeného k odpočinku. Funkční část interiéru je provedena ve věcném antracitovém odstínu, zatímco zadní část interiéru, strop a oblast kolem sedadla spolujezdce má světlý mandlově béžový odstín. Speciálně pro nový Actros byly vyvinuty vysoce kvalitní povrchy, velkorysé sedadlo řidiče s masážní funkcí, dodávanou od roku 2012 na přání, dále pohodlná lůžka, na nichž si bude posádka připadat „jako doma“, multifunkční volant, informativní a atraktivní přístroje a asymetrické odkládací přihrádky pod stropem – to je jen stručný výčet několika z mnoha nabízených komponentů.
Jedinečný je také nový koncept SoloStar dodávaný pro nový Actros na přání. SoloStar otvírá novou dimenzi klidové zóny a zaručuje maximální odpočinek. Pohodlný kout k relaxaci má podobu rohové sedačky a je posunut dozadu k zadní stěně.
Pohon: výkonné motory Euro 6 s nízkou spotřebou
Rovněž zcela nově vyvinuté motory „heavy duty“ nového Actrosu splňují ještě přísnější měřítka. Nová generace motorů Mercedes-Benz BlueEfficiency Power bude od začátku nabízena ve specifikaci podle emisní normy Euro 6. Prvním členem nové rodiny motorů je řadový šestiválec Mercedes-Benz OM 471 s výkony od 310 kW (421 k) do 375 kW (510 k) a točivými momenty od 2 100 do 2 500 N.m. Zárukou excelentních provozních vlastností motoru jsou vysoké hodnoty točivého momentu dokonce i při otáčkách pod 1 000 1/min a téměř plný výkon při 1 400 1/min.
Dvojice vačkových hřídelů uložených v hlavě válců ovládá čtyři ventily na válec. Vačkové hřídele jsou skládané, což je v motorech této velikosti novinka. Další premiérou je vstřikovací systém common rail se zvyšováním tlaku X-PULSE. Maximální tlak ve společném potrubí ve výši přibližně 900 barů je ve vstřikovačích zvyšován až na 2 100 barů a řídicí jednotka motoru jej může zcela plynule měnit. Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo s asymetrickou skříní turbíny, která zlepšuje reakci motoru. Nejvyšší účinností se vyznačuje i motorová brzda. Třístupňová přeplňovaná dekompresní brzda dosahuje maximálního výkonu 400 kW.
Kvůli vysokým nárokům emisní normy Euro 6 sází Mercedes-Benz na náročné čištění výfukových plynů, které je tvořeno technikou SCR se vstřikováním AdBlue bez stlačeného vzduchu, dále recirkulací výfukových plynů (AGR) s chladičem a filtrem pevných částic. Koncept vysoké hospodárnosti motoru je založen na neobvyklé robustnosti konstrukce, dlouhé životnosti a délce servisních intervalů až 150 000 kilometrů.
Přenos hnací síly má na starosti výhradně třetí generace plně automatizované převodovky Mercedes PowerShift, která reaguje díky citlivějším senzorům ještě rychleji a precizněji. Delší stálý převod snižuje otáčky motoru, a tím i spotřebu paliva.
Podvozek: žádné nákladní vozidlo nejezdí suverénněji, snadněji, bezpečněji
S novým Actrosem začíná pro těžká nákladní vozidla nová éra jízdní dynamiky. Žádné nákladní vozidlo v prémiovém segmentu nejezdí s takovou suverenitou a lehkostí, žádné nemá tak bezpečné spojení s vozovkou jako nový Actros. Základem vynikajících jízdních vlastností je nový rám s větší šířkou a torzní tuhostí, který byl vyvinut speciálně pro silniční vozidla. Základní konstrukce osvědčených náprav byla převzata od předchůdce. Vývojáři ovšem přepracovali jak jejich uchycení, tak i odpružení s cílem zvýšit znovu úroveň jízdní bezpečnosti a komfortu. Rozhodujícím způsobem se na vynikající ovladatelnosti nového Actrosu podílí také jeho nové řízení, které je přesvědčivé svou precizností a zprostředkovává perfektní pocit kontaktu s vozovkou. Nový retardér je nejen výkonnější, ale i lehčí. V oblasti asistenčních systémů otvírá Mercedes-Benz další novou kapitolu. Jedinečný asistent pro udržování bezpečného odstupu s funkcí „Stop and Go“ dokáže nyní automaticky řídit dokonce i rozjezd a zastavení vozidla v dopravní zácpě, což je velké usnadnění práce řidičů při průjezdech městem nebo v popojíždějících kolonách.
Testování: 20 milionů kilometrů na silnici
Žádné nákladní vozidlo ještě nikdy neprošlo před zahájením sériové výroby tak důkladným vývojem a testováním jako nový Mercedes-Benz Actros. Osnova vývoje byla stanovena již před deseti lety a pět let zkoušel Mercedes-Benz jednotlivé komponenty i celé vozidlo. Nový Actros při tom ujel na silnicích přibližně 20 milionů kilometrů, včetně intenzivních jízdních zkoušek u zákazníků. K tomu je třeba připočíst ještě nejtvrdší testy ve zkušebnách, testování na špatných cestách a další extrémní zkoušky. Testování na silnicích probíhalo jak za všech klimatických podmínek od arktické zimy až po extrémně horké pouštní klima, tak i na extrémních trasách s mnoha náročnými stoupáními. Mezi praktické jízdní zkoušky patřilo rovněž nasazení nových vozidel Mercedes-Benz Actros ve vozových parcích zákazníků.