Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Světový veletrh elektromobilů eCarTec potvrdil probíhající „tichou“ revoluci
Do čtvrtka 20. 10. probíhal v Mnichově veletrh elektromobilů eCarTech 2011. Veletrh je dalším potvrzením neustálého růstu důležitosti tohoto odvětví pro budoucnost mobility a energetiky. Několik desítek převážně evropských a asijských výrobců zde vedle sériových elektromobilů vystavilo i nové bateriové, řídicí a telematické technologie. Mezi vystavovateli nechyběli ani čeští zástupci, kteří zde představili poslední modely lithiových baterií a elektrickou limuzínu VUT Super El v závodních barvách WAVE 2011.
Elektromobily se díky rozvíjejícímu se potenciálu lithiových baterií staly během posledních 5 let natolik žhavým tématem, že již na rok 2009 byl v bavorském Mnichově připraven vůbec první samostatný celosvětový veletrh těchto vozidel. Přestože někteří tehdejší návštěvníci neskrývali rozpačitost z obsazenosti pouhé jedné poloviny výstavní haly, počin organizátorů se stal přelomovým. Do letoška došlo na automobilovém trhu k několika přelomovým událostem: Japonci začali vyrábět první sériový elektromobil Mitsubishi iMiEV, který si v Evropě můžeme pořídit od koncernu PSA; další japonský sériový elektromobil, Nissan Leaf, se stal prvním zástupcem této kategorie, který vyhrál celosvětové ocenění Auto roku; neméně podstatně pak německá kancléřka Merkelová na jaře 2010 podpořila cíl koncernu Volkswagen stát se světovou jedničkou elektromobility. Celý tento překotný vývoj se odrazil i ve faktu, že celkový počet vystavovatelů letos obsadil již 3 haly a paralelně s výstavou proběhla i dvoudenní konference na téma další budoucnosti elektrifikované osobní dopravy.
Mezi vystavovateli lze tak vyzvednout i německou firmu Chemetall, která podle zástupce Dr. Christopha Hartniga vlastní 30 % podíl na trhu s těžbou lithia. Tento důležitý kov však nezískává drastickou povrchovou či důlní těžbou, ale odsolováním místních spodních vod s pomocí slunce v obřích umělých jezerech na atakamské poušti. Celý cyklus má být ekologický, přičemž vedle odhadovaných podpovrchových zásob lithia na 200 let se firma připravuje i na budoucí recyklaci vysloužilých baterií s očekávanou výtěžností až 80 %. Nejméně pět vystavovatelů pak předvedlo hotové garážové konstrukce využívající solárních článků na střeše. Důraz na dobíjení elektromobilů z čistých zdrojů energie je přitom důležitou premisou, nemá-li se jejich provoz stát cynickým přesouváním emisní zátěže z výroby energie do okolí uhelných elektráren. Jak upozornil ředitel evropského zastoupení Nissanu, pan Olivier Paturet, zájemci o koupi elektromobilu si často neuvědomují, že ve velké ceně elektromobilů je zahrnut i vysoce návratný potenciál baterií coby nemalého zásobníku energie pro domácnosti, například té pocházející z obnovitelného zdroje na vlastním domě. Čím dříve dosáhne cena energií deklarovaného růstu, tím dříve se elektromobily stanou zajímavé i z tohoto hlediska. Řešení pro tyto okamžiky, jako jsou měniče, funkční solární přístřešky, nutný software, to vše bylo na eCarTecu k vidění a dokazuje, jaká revoluce nás s tímto odvětvím ještě čeká.
Jan Vejbor
_________________________________________________________________________
* Autor pracuje jako projektový manažer elektromobility společnosti TILI Czech Republic. Dříve působil krátce také jako ředitel sdružení elektromobily.
** Mezinárodní společnost TILI Czech Republic, s.r.o. se zaměřuje na zlepšování života ve městech. K hlavním aktivitám TILI patří analytická, konzultační a realizační činnost pro instituce veřejné správy a soukromý sektor zaměřená především na ekologickou dopravu, efektivnější využití energetických zdrojů a formulace strategií v oblasti kvality života. TILI je partnerem hlavního města Prahy při zavádění elektromobility.