Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Skupina PSA Peugeot Citroën skončila rok 2010 s výrazným nárůstem čistého zisku na 1,1 miliardu €.
Zjednodušený výsledkový účet
v milionech eur |
2009 |
2010 |
Obrat |
48 417 |
56 061 |
Hospodářský výsledek z provozní činnosti |
(689) |
1 796 |
Běžná provozní marže |
-1,4 % |
3,2 % |
Provozní zisk |
(1 416) |
1 736 |
Čistý zisk pro skupinu |
(1 161) |
1 134 |
Čistý zisk na akcii (v eurech) |
(5,12) |
5,00 |
Předseda představenstva PSA Peugeot Citroën Philippe Varin prohlásil:
„V roce 2010 se naše ziskovost výrazně zlepšila ve všech divizích. Díky úspěchu Výkonnostního plánu automobilové divize jsme dosáhli zisku, který výrazně převyšuje naše původní cíle. Dovedlo nás to k přehodnocení našich cílů pro období 2010 – 2012, které jsme zvýšili o 400 milionů € na 3,7 miliard €. Stabilita naší finanční situace nám krom toho dovolí splatit celé zbývající 2 miliardy € vládní půjčky. Očekáváme, že tržní podmínky v Evropě budou v roce 2011 ještě obtížné. Ovšem v Číně bychom měli pokračovat v mezinárodním rozvoji. Vzniká tam náš druhý společný podnik a nový projekt spouštíme i v Indii. Současně budeme dál posilovat obě naše značky. V roce 2011 si udržíme dynamiku posilování naší modelové řady. V Evropě a v Číně uvedeme na trh Peugeot 508, dále začneme nabízet modely Citroën DS4 a DS5. U vozu Peugeot 3008 uvedeme první dieselový hybridní motor na světě.“
Perspektivy pro rok 2011
Evropský trh by měl v roce 2011 zůstat stabilní. Skupina očekává nárůst o přibližně 10 % v Číně, o 4 % v Latinské Americe a o 15 % v Rusku. Běžný provozní zisk automobilové divize by měl být v roce 2011 vyšší než v roce 2010. Přičiněním Výkonnostního plánu by měl činit 1,1 miliard €, což by mělo vykompenzovat výrazný nárůst cen surovin a ostatních přímých výrobních nákladů. Běžné provozní zisky divizí Faurecia, Gefco a Banque PSA Finance by měly v roce 2011 opět vzrůst. Skupina počítá s nárůstem investic a kapitalizovaných výdajů na výzkum a vývoj o 3 miliardy €, a současně počítá s pozitivními volnými hotovostními prostředky.
Konsolidované výsledky
Výsledky jednotlivých divizí
Automobilová divize
v milionech € |
2009 |
2010 |
Obrat |
38 265 |
41 405 |
Hospodářský výsledek z provozní činnosti |
(1 257) |
621 |
Konsolidovaná provozní marže |
-3,3 % |
1,5 % |
Výsledek před zdaněním |
(1 820) |
563 |
Obrat automobilové divize vzrostl v roce 2010 o 8,2 % a dosáhl 41 405 mil. €. Příjem z prodeje nových aut se zvýšil o 8 % z 28 501 mil. € na 30 790 mil. €, a to díky vyšším objemům, pozitivním čistým cenám a příznivému vývoji deviz. Tento výsledek ilustruje potenciál dynamiky značek Peugeot a Citroën, což se potvrdilo i zvýšením podílu Skupiny na evropském trhu z 13,8 % na 14,2 %.
Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize dosáhl výrazného růstu ve výši 621 mil. €, oproti ztrátě –1 257 mil. € v předchozím roce. Hospodářský výsledek z provozní činnosti dosáhl ve druhém pololetí 96 milionů €, a to v kontextu méně příznivého vývoje na trzích v Evropě, obtížného cenového prostředí a negativního dopadu surovin. Běžná provozní marže se zvýšila na 1,5 %.
Dopad Výkonnostního plánu na hospodářský výsledek z běžné činnosti divize činí 1 464 mil. €, což je mnohem lepší výsledek, než cíl 1 100 mil. €.
Čína
Výsledky společnosti Dongfeng Peugeot Citroën Automobile se v roce 2010 výrazně zlepšily, díky čemuž mohl společný podnik poprvé rozdělit zisk ve formě dividend. Čistý zisk pro Skupinu (50 %) dosáhl 159 mil. € (57 mil. € v roce 2009), tzn. čistý zisk na akcii činí 0,70 eur. Skupina uzavřela v roce 2010 dohodu o založení společného podniku se společností Chang’an Automobile. Konečné schválení ze strany příslušných orgánů se očekává v prvním pololetí roku 2011. Tento druhý společný podnik v Číně umožní Skupině rozvíjet prodej svých lehkých užitkových vozů a společnosti Citroën to umožní uvést na čínský trh vozy řady DS.
Indie
Skupina oznámila záměr vstoupit pod značkou Peugeot na indický trh a vyrábět přímo zde rodinný sedan střední velikosti.
Faurecia
V milionech € |
2009 |
2010 |
Příjmy |
9 292 |
13 796 |
Hospodářský výsledek z provozní činnosti |
(92) |
456 |
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu |
-1,0 % |
3,3 % |
Výsledek před zdaněním |
(417) |
232 |
Díky vzrůstu příjmů o 48 % na 13 796 milionů € dosáhla Faurecia v roce 2010 snížení nákladového základu a zaznamenala výsledky přesahující cíle stanovené pro rok 2010. Faurecia tak potvrzuje návrat k rentabilitě, běžná provozní marže dosáhla 3,3 %. Částkou 343 mil. € přispěla k volným hotovostním prostředkům Skupiny. Společnosti Faurecia se rovněž podařilo začlenit firmu Emcon Technologies a později společnosti Plastal. Pokračovala v rozvoji v Číně. Společnost Faurecia také překročila v roce 2010 rekord v získávání nových smluv, šlo o výši 13,1 miliard €.
Gefco
V milionech eur |
2009 |
2010 |
Příjmy |
2 888 |
3 351 |
Hospodářský výsledek z provozní činnosti |
102 |
198 |
Společnost Gefco zaznamenala v roce 2010 výrazné oživení činnosti, její obrat se zvýšil o 16 %. Zvýšily se i marže, a to na 5,9 %
Banque PSA Finance
V milionech € |
2009 |
2010 |
Čisté bankovní příjmy |
944 |
1 000 |
Výsledky |
1 823 |
1 852 |
Hospodářský výsledek z provozní činnosti |
498 |
507 |
Banka PSA Finance vykázala v roce 2010 rekordní čisté bankovní příjmy. Tohoto výsledku dosáhla trvalou kvalitou financování určených pro konečné zákazníky, výraznými maržemi realizovanými u koncesionářů a nárůstem činnosti v oblasti poskytování služeb a pojišťovnictví. Pokračující recese vedla ke zvýšení rezerv na půjčky poskytované konečným zákazníkům ve Španělsku, což zbrzdilo nárůst hospodářského výsledku z provozní činnosti.
Finanční situace
Skupina v roce 2010 vytvořila 1 110 milionů € volných hotovostních prostředků (free cash flow)[1].
Čisté zadlužení průmyslových a obchodních činností se dále snížilo. K 31. prosinci 2010 činilo -1 236 mil. €, oproti -1 732 mil. € k 30. červnu 2010 a -1 993 mil. € k 31. prosinci 2009.
Skupina v roce 2010 vytvořila 1 110 milionů € volných hotovostních prostředků, hotovost z provozní činnosti (operating cash flow) více než pokryla investice a kapitalizované výdaje na výzkum a vývoj. Volné hotovostní prostředky dosáhly následkem výrazného snížení zákaznických pohledávek ve druhém pololetí 629 mil.€.
Stále se daří dobře udržovat úroveň skladových zásob na úrovni 445 000 vozů, což odpovídá rotaci 61 dnů, oproti 62 dnům na konci roku 2009.
Posílení finanční struktury a rozvahy skupiny
Rozvaha průmyslových a obchodních podniků zůstává s mírou zadlužení ve výši 8,6 % k 31. prosinci 2010 stabilní. Vlastní jmění dosahuje 14 303 mil. € což znamená nárůst o 1 856 mil. €. Kromě společnosti Faurecia je míra zadlužení téměř nulová.
Skupina v září 2010 předčasně uhradila miliardu eur vládní půjčky. Tato lepší finanční situace umožní na konci února a na konci dubna 2011 uhradit bývající dvě miliardy.
[1] Volné hotovostní prostředky (Free cash flow) = prostředky spojené s provozem – prostředky spojené s investicemi +čistá dividenda od společností Skupiny PSA