MotorInfo

PSA Peugeot Citroën s výrazným nárůstem čistého zisku

11.2.2011 11:00
PSA Peugeot Citroën s výrazným nárůstem čistého zisku

Skupina PSA Peugeot Citroën skončila rok 2010 s výrazným nárůstem čistého zisku na 1,1 miliardu €.

  • Vytvořeno bylo i značné množství volných hotovostních prostředků (free cash flow) ve výši 1,1 miliard €.
  • Obrat se zvýšil o 15,8 %, a to díky úspěchu nových modelů, získání podílů na trhu a díky oživení světové poptávky.
  • Návrat k pozitivnímu běžnému provoznímu zisku automobilové divize: 621 milionů € oproti ztrátě 1 257 milionů € v roce 2009.
  • K nárůstu běžného provozního zisku výrazně přispěly Faurecia, Gefco a BPF.
  • Přínos výkonnostního plánu automobilové divize ke zlepšení běžného provozního zisku ve výši 1 464 milionů €, což znamená překročení cíle 1 100 mil. €.
  • Čisté zadlužení činí 1,2 miliard € oproti 2,0 miliardám v roce 2009.
  • Dongfeng Peugeot Citroën Automobile přispívá k čistému zisku částkou 159 milionů €.

 Zjednodušený výsledkový účet 

 

v milionech eur

2009

2010

Obrat

48 417

56 061

Hospodářský výsledek z provozní činnosti

(689)

1 796

Běžná provozní marže

-1,4 %

3,2 %

Provozní zisk

(1 416)

1 736

Čistý zisk pro skupinu

(1 161)

1 134

Čistý zisk na akcii (v eurech)

(5,12)

5,00

 

Předseda představenstva PSA Peugeot Citroën Philippe Varin prohlásil:

„V roce 2010 se naše ziskovost výrazně zlepšila ve všech divizích. Díky úspěchu Výkonnostního plánu automobilové divize jsme dosáhli zisku, který výrazně převyšuje naše původní cíle. Dovedlo nás to k přehodnocení našich cílů pro období 2010 – 2012, které jsme zvýšili o 400 milionů € na 3,7 miliard €. Stabilita naší finanční situace nám krom toho dovolí splatit celé zbývající 2 miliardy € vládní půjčky. Očekáváme, že tržní podmínky v Evropě budou v roce 2011 ještě obtížné. Ovšem v Číně bychom měli pokračovat v mezinárodním rozvoji. Vzniká tam náš druhý společný podnik a nový projekt spouštíme i v Indii. Současně budeme dál posilovat obě naše značky. V roce 2011 si udržíme dynamiku posilování naší modelové řady. V Evropě a v Číně uvedeme na trh Peugeot 508, dále začneme nabízet modely Citroën DS4 a DS5. U vozu Peugeot 3008 uvedeme první dieselový hybridní motor na světě.“  

Perspektivy pro rok 2011

Evropský trh by měl v roce 2011 zůstat stabilní. Skupina očekává nárůst o přibližně 10 % v Číně, o 4 % v Latinské Americe a o 15 % v Rusku. Běžný provozní zisk automobilové divize by měl být v roce 2011 vyšší než v roce 2010. Přičiněním Výkonnostního plánu by měl činit 1,1 miliard €, což by mělo vykompenzovat výrazný nárůst cen surovin a ostatních přímých výrobních nákladů. Běžné provozní zisky divizí Faurecia, Gefco a Banque PSA Finance by měly v roce 2011 opět vzrůst. Skupina počítá s nárůstem investic a kapitalizovaných výdajů na výzkum a vývoj o 3 miliardy €, a současně počítá s pozitivními volnými hotovostními prostředky.

Konsolidované výsledky 

  • Obrat za celý rok dosáhl 56 061 milionů €, což znamená nárůst o 15,8 % (při stejném okruhu konsolidace jde o 10,2 %). Změna okruhu konsolidace odpovídá tomu, že společnost Faurecia zakoupila podniky Emcon a Plastal, což mělo za následek další nárůst obratu o 2,7 miliard €.
  • Hospodářský výsledek z provozní činnosti zaznamenal výrazný nárůst na 1 796 milionů €, tzn. provozní marže dosahuje 3,2 % oproti ztrátě 689 milionů € v roce 2009. Všechny činnosti přispěly k růstu hospodářského výsledku z provozní činnosti. Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize se zvýšil na 621 milionů €.
  • Jednorázové provozní náklady dosáhly 60 mil. €, oproti 727 mil. € v roce 2009. Tento pokles je z části způsoben absencí výrazných nákladů na restrukturalizaci v automobilové divizi, které poklesly z 206 milionů € v roce 2009 na 77 milionů €. Náklady na restrukturalizaci ve společnosti Faurecia činily 117 milionů € a jsou srovnatelné s rokem 2009. Další náklady souvisejí především s potenciálním vystavením měnovým rizikům u smluv, které Skupina uzavřela v jenech. Tyto náklady byly z velké části kompenzovány obnovením rezerv, k němuž došlo díky změně pravidel financování penzijních programů ve Velké Británii po uplatnění standardů IFRIC 14. 
  • Finanční výdaje činí 429 mil. €, oproti 520 mil. € v roce 2009. K tomuto snížení došlo díky snížení úroků po splacení první části (1 miliarda €) vládní půjčky a zvýšením návratnosti aktiv z penzijních plánů. 
  • Daň z příjmu dosáhla 255 milionů €, zatímco v roce 2009 došlo k vrácení daně ve výši 589 mil. €. Této daně bylo dosaženo díky tomu, že Skupina dosáhla ziskovosti v mezinárodním měřítku. Vrácení daně v roce 2009 nastalo kvůli zaúčtování odložených úroků vyplývajících z negativních provozních zisků do aktiv. 
  • Čistý zisk pro skupinu činí 1 134 mil. €, což je po ztrátě ve výši 1 161 mil. €, kterou Skupina utrpěla v roce 2009, výrazná změna. 
  • Čistý zisk na akcii dosahuje 5,00 €, oproti –5,12€ v roce 2009. 

Výsledky jednotlivých divizí

Automobilová divize

v milionech €

2009

2010

Obrat

38 265

41 405

Hospodářský výsledek z provozní činnosti

(1 257)

621

Konsolidovaná provozní marže

-3,3 %

1,5 %

Výsledek před zdaněním

(1 820)

563

Obrat automobilové divize vzrostl v roce 2010 o 8,2 % a dosáhl 41 405 mil. €. Příjem z prodeje nových aut se zvýšil o 8 % z 28 501 mil. € na 30 790 mil. €, a to díky vyšším objemům, pozitivním čistým cenám a příznivému vývoji deviz. Tento výsledek ilustruje potenciál dynamiky značek Peugeot a Citroën, což se potvrdilo i zvýšením podílu Skupiny na evropském trhu z 13,8 % na 14,2 %.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize dosáhl výrazného růstu ve výši 621 mil. €, oproti ztrátě –1 257 mil. € v předchozím roce. Hospodářský výsledek z provozní činnosti dosáhl ve druhém pololetí 96 milionů €, a to v kontextu méně příznivého vývoje na trzích v Evropě, obtížného cenového prostředí a negativního dopadu surovin. Běžná provozní marže se zvýšila na 1,5 %.

Dopad Výkonnostního plánu na hospodářský výsledek z běžné činnosti divize činí 1 464 mil. €, což je mnohem lepší výsledek, než cíl 1 100 mil. €. 

 Čína

Výsledky společnosti Dongfeng Peugeot Citroën Automobile se v roce 2010 výrazně zlepšily, díky čemuž mohl společný podnik poprvé rozdělit zisk ve formě dividend. Čistý zisk pro Skupinu (50 %) dosáhl 159 mil. € (57 mil. € v roce 2009), tzn. čistý zisk na akcii činí 0,70 eur. Skupina uzavřela v roce 2010 dohodu o založení společného podniku se společností Chang’an Automobile. Konečné schválení ze strany příslušných orgánů se očekává v prvním pololetí roku 2011. Tento druhý společný podnik v Číně umožní Skupině rozvíjet prodej svých lehkých užitkových vozů a společnosti Citroën to umožní uvést na čínský trh vozy řady DS.

Indie

Skupina oznámila záměr vstoupit pod značkou Peugeot na indický trh a vyrábět přímo zde rodinný sedan střední velikosti.

Faurecia

V milionech €

2009

2010

Příjmy

9 292

13 796

Hospodářský výsledek z provozní činnosti

(92)

456

Konsolidovaná provozní marže, v % obratu

-1,0 %

3,3 %

Výsledek před zdaněním

(417)

232

Díky vzrůstu příjmů o 48 % na 13 796 milionů € dosáhla Faurecia v roce 2010 snížení nákladového základu a zaznamenala výsledky přesahující cíle stanovené pro rok 2010. Faurecia tak potvrzuje návrat k rentabilitě, běžná provozní marže dosáhla 3,3 %. Částkou 343 mil. € přispěla k volným hotovostním prostředkům Skupiny. Společnosti Faurecia se rovněž podařilo začlenit firmu Emcon Technologies a později společnosti Plastal. Pokračovala v rozvoji v Číně. Společnost Faurecia také překročila v roce 2010 rekord v získávání nových smluv, šlo o výši 13,1 miliard €.

Gefco 

V milionech eur

2009

2010

Příjmy

2 888

3 351

Hospodářský výsledek z provozní činnosti

102

198

Společnost Gefco zaznamenala v roce 2010 výrazné oživení činnosti, její obrat se zvýšil o 16 %. Zvýšily se i marže, a to na 5,9 %

Banque PSA Finance

V milionech €

2009

2010

Čisté bankovní příjmy

944

1 000

Výsledky

1 823

1 852

Hospodářský výsledek z provozní činnosti

498

507

Banka PSA Finance vykázala v roce 2010 rekordní čisté bankovní příjmy. Tohoto výsledku dosáhla trvalou kvalitou financování určených pro konečné zákazníky, výraznými maržemi realizovanými u koncesionářů a nárůstem činnosti v oblasti poskytování služeb a pojišťovnictví. Pokračující recese vedla ke zvýšení rezerv na půjčky poskytované konečným zákazníkům ve Španělsku, což zbrzdilo nárůst hospodářského výsledku z provozní činnosti.

 

Finanční situace

Skupina v roce 2010 vytvořila 1 110 milionů € volných hotovostních prostředků (free cash flow)[1].

Čisté zadlužení průmyslových a obchodních činností se dále snížilo. K 31. prosinci 2010 činilo -1 236 mil. €, oproti -1 732 mil. € k 30. červnu 2010 a -1 993 mil. € k 31. prosinci 2009.

 Skupina v roce 2010 vytvořila 1 110 milionů € volných hotovostních prostředků, hotovost z provozní činnosti (operating cash flow) více než pokryla investice a kapitalizované výdaje  na výzkum a vývoj. Volné hotovostní prostředky dosáhly následkem výrazného snížení zákaznických pohledávek ve druhém pololetí 629 mil.€.  

Stále se daří dobře udržovat úroveň skladových zásob na úrovni 445 000 vozů, což odpovídá rotaci 61 dnů, oproti 62 dnům na konci roku 2009.

Posílení finanční struktury a rozvahy skupiny

Rozvaha průmyslových a obchodních podniků zůstává s mírou zadlužení ve výši 8,6 % k 31. prosinci 2010 stabilní. Vlastní jmění dosahuje 14 303 mil. € což znamená nárůst o 1 856 mil. €. Kromě společnosti Faurecia je míra zadlužení téměř nulová.

Skupina v září 2010 předčasně uhradila miliardu eur vládní půjčky. Tato lepší finanční situace umožní na konci února a na konci dubna 2011 uhradit bývající dvě miliardy.


[1] Volné hotovostní prostředky (Free cash flow) = prostředky spojené s provozem  –  prostředky spojené s investicemi +čistá dividenda od společností Skupiny PSA