MotorInfo

Řada Volkswagen BlueMotion se rozšiřuje

29.9.2008 22:57
Řada Volkswagen BlueMotion se rozšiřuje

Volkswagen dále rozšiřuje svoji nabídku úsporných modelů BlueMotion o model Caddy Blue Motion.

Tato provedení se sníženou spotřebou si zájemci mohou objednat v modelových řadách Polo, Golf, Golf Plus, Golf Variant, Jetta, Passat, Passat Variant a nově také Touran a Caddy. Volkswagen je zároveň jednou z mála značek na českém trhu nabízejících vozidla s ekologickým pohonem na stlačený zemní plyn. Po modelech Touran a Caddy EcoFuel se řada EcoFuel rozšíří o vozy Caddy Maxi EcoFuel a sportovně laděný Passat TSI EcoFuel.

BlueMotion: hospodárný provoz na naftu s minimálními emisemi

Modely BlueMotion automobilky Volkswagen vycházejí z klasických vozů wolfsburgské značky, jejichž konstrukce byla optimalizována za účelem snížení spotřeby paliva a množství vypouštěných emisí. Základem je vždy vznětový motor TDI, který vyniká úsporností již ve standardním provedení. V modelech BlueMotion je hospodárnost těchto motorů dále podpořena snížením jízdních odporů (aerodynamický a valivý odpor) a prodloužením tří nejvyšších převodových stupňů mechanické převodovky. Modely BlueMotion mají také odpovídajícím způsobem upravenou řídicí jednotku motoru a filtr pevných částic DPF, takže označení BlueMotion patří vždy nejúspornějšímu modelu dané modelové řady. Novinkou mezi ekologicky šetrnými užitkovými vozy Volkswagen je Caddy BlueMotion. Vůz vybavený motorem 1.9 TDI s filtrem pevných částic a výkonem 77 kW (105 k), dosahuje díky řadě technických a aerodynamických opatření o 0,6 litru nižší spotřeby - 5,7 l/100 km. Tato hodnota odpovídá úrovni emisí CO2 149 g/km, což znamená snížení o 18 g/km.

První bylo Polo BlueMotion

Jako první vůz z řady BlueMotion bylo v roce 2006 uvedeno na trh Polo BlueMotion, poháněné tříválcem 1.4 TDI DPF s výkonem 59 kW / 80 k a maximem točivého momentu 195 N.m dostupným v rozpětí otáček 1 800 až 2 200 1/min. Přestože tento model rozhodně netrpí nedostatkem temperamentu, neboť dosahuje největší rychlosti 176 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 s, je hodnota jeho kombinované spotřeby opravdu působivá: pouhých 3,8 l/100 km. Hodnota emisí CO2 pak vykazuje jen 99 g/km. Kromě upravených převodů se na tomto skvělém výsledku podílí také snížený součinitel odporu vzduchu (cx = 0,30) a pneumatiky se sníženým valivým odporem na čtrnáctipalcových litých kolech. Po kompaktním modelu Polo BlueMotion následovalo v roce 2007 nejúspornější provedení modelové řady Passat v obou karosářských verzích Limousine a Variant.

Od podzimu 2007 rozšířil Volkswagen nabídku úsporných modelů BlueMotion rovněž do své rozvětvené rodiny automobilů nižší střední třídy. Možnost zvolit si hospodárný a ekologický způsob cestování tak nyní mají zájemci o vozy Volkswagen Golf, Golf Plus, Golf Variant, Jetta a nejnověji i Touran. Všechny tyto typy spoléhají v provedení BlueMotion na stejný motor jako Passat BlueMotion a podobný rozsah modifikací vozidla. Například Golf BlueMotion má oproti původnímu provedení kombinovanou spotřebu sníženou o 0,6 litru na 4,5 l/100 km, čímž klesly emise CO2 na 119 g/km a dojezd na jednu náplň palivové nádrže se prodloužil na více než 1 200 km. Nový Touran BlueMotion spotřebuje v kombinovaném provozu 5,4 l/100 km (144 g CO2/km), což znamená stejné snížení spotřeby oproti konvenčnímu provedení jako u vozu Golf BlueMotion.

EcoFuel: výhodný a ekologický pohon na zemní plyn

Ekologický přínos zemního plynu jako paliva pro automobily je nesporný a s rostoucími cenami benzínu i nafty nelze přehlížet ani jeho ekonomické výhody. Volkswagen je jednou z mála automobilek, která na českém trhu nabízí osobní a užitkové vozy s pohonem na CNG, čili stlačený zemní plyn. Zákazníci je poznají podle štítku EcoFuel. V Evropě je v provozu více než 1 500 čerpacích stanic CNG a také v České republice se jejich počet zvyšuje (v současné době jich pro zákazníky funguje 24), takže výtka nedostatečné infrastruktury čerpacích stanic postupně ztrácí na významu. Motory vozů Volkswagen EcoFuel jsou přesto připravené na nejhorší díky schopnosti spalovat kromě zemního plynu také benzín z rezervní nádrže. Mobilita a využitelnost těchto ekologických automobilů je proto naprosto srovnatelná s vozy na konvenčními pohon, což platí i pro jejich užitné vlastnosti. V současnosti jsou pro zákazníky v České republice k dispozici modely Volkswagen Touran EcoFuel a Caddy EcoFuel, které v blízké budoucnosti doplní Caddy Maxi EcoFuel. Počátkem roku 2009 pak Volkswagen přijde s modelem Passat TSI EcoFuel, který bude prvním dynamicky zaměřeným vozem na zemní plyn. Pro všechny vozy Volkswagen EcoFuel platí, že díky prostorově nenáročnému uložení palivových nádrží na stlačený zemní plyn pod podlahou zůstal plně zachován počet nabízených sedadel, variabilita interiéru a objem zavazadlového, resp. nákladového prostoru. Například Volkswagen Caddy Maxi EcoFuel může v plném komfortu převážet až sedm cestujících, kteří mají k dispozici zavazadlový prostor o objemu minimálně 530 litrů, přičemž maximální objem pak činí 3 700 litrů. Konstruktéři navíc využili délku tohoto modelu 4,88 m k montáži větších nádrží na CNG. Ty pojmou až 37 kg zemního plynu, takže dojezd se prodlouží na 570 km, resp. až na 700 km se započtením třináctilitrové rezervy benzínu.

Všechny modely Touran a Caddy EcoFuel pohání dvoulitrový čtyřválec s výkonem 80 kW (109 k) a maximálním točivým momentem 160 N.m/3 500 1/min. V rodinném Touranu EcoFuel to stačí k solidní dynamice dokumentované největší rychlostí 180 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 13,5 s. To vše při příznivé kombinované spotřebě plynu jen 5,8 kg/100 km. Uživatelé se tedy mohou těšit na zhruba poloviční provozní náklady v porovnání s modely spalujícími klasická paliva. K tomu je nutné přičíst výrazně menší zatížení životního prostředí vypouštěnými škodlivinami. Například Touran EcoFuel vykazuje o 80 % nižší emise NOx a CO, o 73 % nižší emise nespálených uhlovodíků a o 23 % menší obsah CO2 ve výfukových plynech. Bezpečnost speciálních plynových nádrží byla prověřena v bezpočtu nárazových zkoušek. Díky nim může Volkswagen zaručit minimálně stejnou úroveň bezpečnosti jako u svých konvenčních modelů.

Ekologické vlastnosti a sportovně dynamická jízda se vylučují? Tento předsudek definitivně padne začátkem příštího roku, kdy bude na trh uveden Volkswagen Passat TSI EcoFuel v provedení Limousine a Variant, pod jehož kapotou se ukrývá přeplňovaný motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním. Největší výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 220 N.m v širokém pásmu otáček od 1 500 do 4 800 1/min jsou zárukou sportovních jízdních vlastností. Passat TSI EcoFuel zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,7 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 210 km/h. Kombinovaná spotřeba zemního plynu je 5,2 kg/100 km.