Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
V ČR je registrováno více než 4,5 milionu osobních automobilů, jejich průměrný věk se opět mírně zvýšil, uvádí ve svých statistikách AutoSAP.
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) připravilo přehled počtů registrovaných vozidel v ČR k datu 30. 6. 2011.
OSOBNÍ AUTOMOBILY
Počet v ČR registrovaných osobních automobilů se za 1. pololetí 2011 zvýšil o 55 926 ks, to je o 1,24 %. K 30. 6. 2011 bylo v ČR registrováno 4 552 158 ks osobních automobilů a byla tak překonána hranice 4,5 milionu registrovaných vozidel této kategorie. V ČR tak připadá 2,31 obyvatele na 1 osobní automobil (dle ČSÚ bylo k 31. 3. 2011 v ČR celkem 10 535 811 obyvatel).
Přitom došlo k dalšímu mírnému zvýšení průměrného věku parku osobních automobilů, který k 30. 6. 2011 činil 13,76 roku (k 31. 12. 2010 to bylo 13,70 roku). Ve stejném období (tedy za 1. pololetí 2011) bylo v ČR poprvé zaregistrováno 153 893 osobních automobilů (88 284 nových a 65 609 ojetých z dovozu) a z registru bylo vyřazeno 84 429 ks.
Podíl osobních automobilů starších než 10 let přesahuje 60 % z celkového počtu vozidel registrovaných v této kategorii a stále mírně vrůstá. Více než 30 % osobních automobilů je přitom starších než 15 let. Právě podíl vozidel starších než 10 let je jedním ze srovnávacích ukazatelů vypovídajícím o stavu vozového parku; obvyklá hodnota v motoristicky vyspělých zemích EU se pohybuje v rozmezí 25 až 35 %.
Průměrný věk osobních automobilů registrovaných v ČR (stále téměř 14 let) a podíl vozidel ve věku nad 10 let svědčí o dlouhodobě nedostatečné obnově vozového parku.
AUTOBUSY
Průměrný věk autobusů se v průběhu 1. pololetí 2011 stejně jako u osobních automobilů zvýšil a k 30. 6. 2011 činil 14,53 roku (k 31. 12. 2010 to bylo 14,38 roku). Počet registrovaných autobusů se přitom zvýšil o 302 ks. V 1. pololetí 2011 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 476 ks autobusů (338 nových a 138 ojetých) a z registru bylo vyřazeno 689 autobusů.
Rovněž v této kategorii vozidel je obnova vozového parku v posledních letech parku zcela nedostatečná.
UŽITKOVÉ AUTOMOBILY
Počty registrovaných užitkových vozidel se zvýšily v souhrnu o 8 214 ks, nárůst byl zaznamenán ve všech třech kategoriích. V průběhu 1. pololetí 2011 došlo ke zvýšení průměrného věku užitkových vozidel v souhrnu zhruba o 1/3 roku (kat. N1 „zestárla“ o 0,34 roku, kat. N2 o 0,30 roku a kat. N3 o 0,37 roku). V průběhu 1. pololetí 2011 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 9 750 malých užitkových vozidel (5 981 nových a 3 769 ojetých) a 5 271 vozidel kat. N2 a N3 (z toho 3 824 nových a 1 447 ojetých). Z registru bylo přitom vyřazeno 5 305 ks malých užitkových vozidel (kat. N1) a 5 839 vozidel kat. N2 a N3).
MOTOCYKLY (kat. L)
Za 1. pol. 2011 přibylo v registru 18 849 motocyklů (včetně registrací mopedů), což je zhruba tolik jako za celý rok 2010 (+20 945 ks). Průměrný věk motocyklového parku k 30. 6. 2011 byl 31,90 roku, což je o něco málo méně než ke konci uplynulého roku (k 31. 12. 2010 to bylo 32,0 roků). V 1. pol. 2011 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 17 510 ks motocyklů a mopedů (10 237 nových a 7 273 ojetých z dovozu). Z registru bylo vyřazeno 2 308 ks vozidel kategorie L.
Celkové registrace silničních vozidel)
Dle údajů CRV bylo k 30.6.2011 v ČR registrováno celkem 7 323 632 ks vozidel všech kategorií, k 31. 12. 2010 to bylo 7 221 943 ks. Průměrný věk celého vozového parku v České republice přesahuje 17 let a k 30. 6. 2011 činil 17,19 roku (ke konci roku 2010 to bylo 17,11 roku). U všech kategorií vozidel (s výjimkou motocyklů) bylo oproti konci roku 2010 zaznamenáno zvýšení průměrného věku. Za 1. pololetí 2011 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 207 057 ks silničních vozidel (126 698 nových a 80 359 ojetých z dovozu) a vyřazeno bylo celkem 103 512 ks.
Jako zajímavost na závěr možno uvést, že průměrný věk vozidel pro dopravu nákladů (užitková vozidla, mimo vozy kat. N2) je nižší, než u vozidel určených pro hromadnou přepravu osob, tedy než u autobusů.
Z údajů o počtech registrovaných vozidel v jednotlivých kategoriích je opakovaně možno konstatovat, že obnova vozového parku je v podstatě u všech kategorií silničních vozidel nedostatečná. Vozový park v ČR stárne, což má negativní dopady na bezpečnost provozu i na životní prostředí.