MotorInfo

Scania na IAA 2010

20.9.2010 18:42
Scania na IAA 2010

Scania představuje na letošním IAA v Hanoveru řadu užitkových vozidel s vysokou produktivitou, nové nástroje pro optimalizaci spotřeby, řadu V8 s unikátní identitou, vozidla pro stavebnictví s výbornou mobilitou, nové motory pro užitková vozidla spalující plyn a také nabídku autobusů.

Nová řada R, ve spojení s inovacemi řad P a G i nová vozidla řady V8, budou představeny v expozici Scania stejně, jako autokar Scania Touring, či nízkopodlažní městský autobus Scania OmniCity. Vystavena bude rovněž řada nových komponentů dokladujících technologický pokrok Scanie včetně nové koncepce vysokovýkonných motorů V8 a nové řady motorů o objemu 9 300 cm3 spalujících plynná paliva. Celou expozici bude doplňovat široká nabídka služeb, které mohou být přizpůsobeny přesně na míru každého dopravce i zohledňovat specifika konkrétního vozidla. Včetně pronájmu vozidel pro těžkou dálkovou dopravu.

Nová řada R se představí inovacemi, které posouvají produktivitu vozidel a pohodlí jejich posádek na novou úroveň. Technologická pokrokovost zahrnuje nový, vysoce oceňovaný samočinný systém řazení Scania Opticruise. Scania Driver Support zase poskytuje vestavěný systém poskytující řidiči významnou pomoc v jeho úsilí o dosažení co nejlepší techniky jízdy a vyždímání co největšího efektu z každé kapky paliva. Nové úpravy interiéru a jeho vzhled povznášejí prostor na vysokou úroveň, inovované posuvné lůžko poskytuje 900 mm šířky pro luxusní pobyt. Mnohé z těchto nových prvků jsou nyní k dispozici i v řadách P a G. Tato a další technická zdokonalení vedle nově zvětšeného komfortu vytvářejí ještě větší atraktivitu pro řidiče a všechna slouží tomu, aby mohl dosahovat podstatně větší efektivity řízení vozidla. To přispívá ke snižování nákladů na palivo, zvyšování bezpečnosti, k delší provozuschopnosti, nižším provozním nákladům a největší ziskovosti pro provozovatele.

Nová řada Scania V8 vyniká ojedinělými vzhledovými rysy a množstvím volitelných prvků připravených pouze pro vozidla s vidlicovými osmiválci. Vrchol řady představuje pozoruhodný typ R 730 s novým vidlicovým osmiválcem o objemu 16 400 cm3 dosahující úžasných parametrů 730 k a 3 500 N.m. Varianty 500, 560 a 620 jsou založeny na společném základě vidlicového osmiválce o objemu 15 600 cm3. Vystaveny budou dva tahače V8 - typu R 500 a R 730.

Veletrh stavební techniky Bauma byl dějištěm první veřejné prezentace rozšířeného sortimentu vozidel pro stavebnictví a tahač R 730 pro těžký dálkový provoz se stal středem pozornosti. Ostatní inovace tvoří zesílené prvky převodných ústrojí, nové sestupné převody v nábojích kol a progresivní listové pružiny podvozků, stejně jako nový kombinovaný panel s ovladačem závěrů diferenciálů, sestupného převodu či připojení pohonu náprav situovaný vedle přístrojového panelu. Hvězdami výstavy Bauma se pak staly především lehký podvozek se znakem náprav 8x4 s domíchávačem betonové směsi (nejlehčí na světových trzích) stejně jako speciál pro povrchové doly se znakem náprav 10 x 8 a celkovou hmotností 66 000 kg, respektive užitečnou 46 000 kg, ale i sklápěč, hotové vozidlo k pronájmu na německém trhu. Na výstavě IAA bude vystaven také typ G 480 8x4 nabízený s instalovanou nástavbou a potvrzující tento trend.

Úplnou novinkou v řadě Scania Touring je třínápravový autokar Scania Touring HD o délce 13,7 m poháněný motorem 440 k (323 kW/2 300 N.m) s převodovkou Scania Opticruise. Třídu Touring staví Scania ve spolupráci s čínskou karosárnou Higer a dvounápravová verze se stala senzací autobusového salonu v Kortrijku. Kompletní servis a zásobování náhradními díly zajišťuje celosvětová síť Scania. Vystaven bude také nízkopodlažní městský autobus Scania OmniCity s pětiválcem 280 k (206 kW) a nastavitelným přístrojovým panelem přizpůsobeným doporučením VDV.

Scania jako průkopník nejnovějších technologií hnacích řetězců se široce prezentuje ve všech kategoriích motorů a jejich konfiguracích. V sousedství tahače R 730 je nový vidlicový osmiválec o objemu 16 400 cm3 a zesílená převodovka Opticruise s rychloběhem a retardérem. Nový sortiment motorů se vstřikováním systémem common rail s několika inovacemi vytyčují cestu pro technologie sloužící dosažení exhalačních limitů normy Euro 6.

Zcela nové jsou motory o objemu 9 300 cm3, 270 k a 310 k spalující plynná paliva nabízené nyní v užitkových vozidlech a autobusech. Agregáty, které nyní splňují limity normy EEV, jsou postaveny na základě posledního typu Euro 5 s technologií EGR. Zástavba s osmi kompozitními nádržemi na palivo o celkovém objemu 640 l je velmi kompaktní. Autobusy jsou vybaveny nádržemi o objemu 1 200 l umístěnými na střeše. V expozici motorů jsou také mimořádně efektivní agregáty spalující etanol pracující také na vznětovém principu. 

Paliva alternativní a z obnovitelných zdrojů mají své významné místo v expozici.

Vznětové motory Scania jsou schopny spalovat i bionaftu (100 %), která je zřejmou alternativou pro všechny druhy provozu. Pro specifika městského provozu má Scania dvě velmi dobré nabídky: etanol poskytuje výhody kapalného paliva, nový „plynový" motor zase nabízí možnost spalování bioplynu i CNG (stlačený zemní plyn).

Všechna vystavená vozidla jsou spojena s konkrétní nabídkou smluvních služeb pro dopravce, což ilustruje jak partneři Scanie se svými zákazníky pracují pro dosažení co nejziskovějších řešení s co nejlepší provozní efektivností v každém konkrétním dopravním nasazení. Služby, včetně systému pronájmů vozidel Scania, který v Německu a Rakousku zahrnuje především tahače i návěsy, v Německu pak navíc také třínápravové a čtyřnápravové sklápěče. Nové prvky systému sledování vozového parku poskytují sledovací i analytické nástroje pro měření výkonů vozidel i řidičů, ale také tvorbu zpráv o vlivu na životní prostředí, což dopravcům velmi významně usnadňuje soustavně udržovat přehled o tom, jak se jeho podnikání vyvíjí.