MotorInfo

Scania Opticruise nejlepší v testu

14.5.2011 10:32
Scania Opticruise nejlepší v testu

Německý odborný časopis Trucker nedávno připravil mezinárodní test vozidel se samočinnými převodovkami. Scania Opticruise se umístila na prvním místě.

Čtyři odborní novináři z Německa, Itálie a Španělska absolvovali testovací jízdy s pěti užitkovými vozidly vybavenými samočinnými převodovkami na trase dlouhé 120 kilometrů. Testovací trasa zahrnovala dálniční úseky, vedlejší komunikace s množstvím zatáček, kopcovité úseky, kruhové objezdy a křižovatky - výtečné podmínky pro posouzení samočinné převodovky, když každý úsek vyžadoval skutečně četná řazení. Převodovky se hodnotily podle následujících kriterií: snadnost ovládání, samočinná funkčnost, přídavné funkce a zvláštnost konstrukce.

Test Scania Optictuise.jpg

Tahač Scania G 420 vybavený převodovkou Opticruise zvítězil, když časopis Trucker nedávno testoval samočinné převodovky.

 

Pět testovaných vozidel bylo vybráno z produkce pěti značek: DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Scania a Volvo. To znamená, že byly posuzovány čtyři systémy: ZF AS Tronic (DAF a Iveco), Powershift (Mercedes-Benz), Opticruise (Scania) a I-Shift (Volvo). S výjimkou Opticruise se jedná o cíleně postavené „automatizované“ systémy.

scania_opticruise.jpg

Opticruise poskytuje (ve shodě s testovacím týmem): velmi dobrý program řazení, optimálně integrované řízení rychlosti v klesání, předpoklady pro aktivní řízení vozidla, programovatelný rozjezdový převod, výborné ovládání spojky.

 

 

Následující tabulka obsahuje kladná i záporná hodnocení testovacího týmu vůči všem převodovkám.

Výrobce

Klady

Zápory

DAF (ZF AS-Tronic)

Celkové nastavení podporuje aktivní řízení vozidla; dobrý program pro zrychlování; řazení dolů pro udržení vhodných otáček motoru pro efektivní brzdicí výkon.

Nevyhovující ovládání spojky při rozjezdu do stoupání a při manévrování; řazení dolů ve stoupání poněkud zpožděné; pozdní řazení nahoru po horizontech; pomalé změny převodového stupně.

Iveco (ZF AS-Tronic)

Dobrá integrace řízení rychlosti v klesáních; přijatelná rychlost řazení.

Nedokonalá ergonomie a ovládání; předčasné řazení dolů ve stoupáních bez ohledu na výkon motoru; ne vždy dobré manévrování bez ohledu na manévrovací modus.

Mercedes (Powershift)

Velmi dobrý program řazení (skokové řazení v případě potřeby); zlepšená rychlost řazení; snadné ovládání pedálem.

Občas nepříjemná činnost spojky v zatížení; výkonový modus nepotřebný; mnoho důmyslných přidaných funkcí, které by však bylo lépe integrovat, než ponechat k ovládání; občas zbytečné „bezpečnostní“ řazení ve stoupáních.

Scania (Opticruise)

Velmi dobrý program řazení; dokonalá integrace řízení rychlosti v klesáních; předpoklady pro aktivní řízení vozidla; programovatelný rozjezdový převod; výborné ovládání spojky.

Výkonový modus nepotřebný; rychlost řazení pouze průměrná.

Volvo

(I-shift)

Nejlepší rychlost řazení v testu; výtečné ovládání spojky; snadné řízení pedálem plynu.

Výkonový modus nepotřebný; všechny funkce dostupné pouze ve softwarové verzi „Premium“; omezená možnost pomoci přeřazení ručně; vzhledem k absenci retardéru nikoli dobré ovládání rychlosti v klesáních a integrace.

Výsledky

 

Max.
bodů

DAF

Iveco

Mercedes

Scania

Volvo

Ovládání

50

39

37,5

41

40,05

35,75

Samočinné funkce

70

51,33

54,17

58,42

60

57,92

Přídavné funkce

70

46,25

45,5

49,91

51,08

47,41

Zvláštní stupně

80

52,50

58

66,5

70

65

Celkem

270

189

195

216

221

206