Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Německý odborný časopis Trucker nedávno připravil mezinárodní test vozidel se samočinnými převodovkami. Scania Opticruise se umístila na prvním místě.
Čtyři odborní novináři z Německa, Itálie a Španělska absolvovali testovací jízdy s pěti užitkovými vozidly vybavenými samočinnými převodovkami na trase dlouhé 120 kilometrů. Testovací trasa zahrnovala dálniční úseky, vedlejší komunikace s množstvím zatáček, kopcovité úseky, kruhové objezdy a křižovatky - výtečné podmínky pro posouzení samočinné převodovky, když každý úsek vyžadoval skutečně četná řazení. Převodovky se hodnotily podle následujících kriterií: snadnost ovládání, samočinná funkčnost, přídavné funkce a zvláštnost konstrukce.
Tahač Scania G 420 vybavený převodovkou Opticruise zvítězil, když časopis Trucker nedávno testoval samočinné převodovky.
Pět testovaných vozidel bylo vybráno z produkce pěti značek: DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Scania a Volvo. To znamená, že byly posuzovány čtyři systémy: ZF AS Tronic (DAF a Iveco), Powershift (Mercedes-Benz), Opticruise (Scania) a I-Shift (Volvo). S výjimkou Opticruise se jedná o cíleně postavené „automatizované“ systémy.
Opticruise poskytuje (ve shodě s testovacím týmem): velmi dobrý program řazení, optimálně integrované řízení rychlosti v klesání, předpoklady pro aktivní řízení vozidla, programovatelný rozjezdový převod, výborné ovládání spojky.
Následující tabulka obsahuje kladná i záporná hodnocení testovacího týmu vůči všem převodovkám.
Výrobce |
Klady |
Zápory |
DAF (ZF AS-Tronic) |
Celkové nastavení podporuje aktivní řízení vozidla; dobrý program pro zrychlování; řazení dolů pro udržení vhodných otáček motoru pro efektivní brzdicí výkon. |
Nevyhovující ovládání spojky při rozjezdu do stoupání a při manévrování; řazení dolů ve stoupání poněkud zpožděné; pozdní řazení nahoru po horizontech; pomalé změny převodového stupně. |
Iveco (ZF AS-Tronic) |
Dobrá integrace řízení rychlosti v klesáních; přijatelná rychlost řazení. |
Nedokonalá ergonomie a ovládání; předčasné řazení dolů ve stoupáních bez ohledu na výkon motoru; ne vždy dobré manévrování bez ohledu na manévrovací modus. |
Mercedes (Powershift) |
Velmi dobrý program řazení (skokové řazení v případě potřeby); zlepšená rychlost řazení; snadné ovládání pedálem. |
Občas nepříjemná činnost spojky v zatížení; výkonový modus nepotřebný; mnoho důmyslných přidaných funkcí, které by však bylo lépe integrovat, než ponechat k ovládání; občas zbytečné „bezpečnostní“ řazení ve stoupáních. |
Scania (Opticruise) |
Velmi dobrý program řazení; dokonalá integrace řízení rychlosti v klesáních; předpoklady pro aktivní řízení vozidla; programovatelný rozjezdový převod; výborné ovládání spojky. |
Výkonový modus nepotřebný; rychlost řazení pouze průměrná. |
Volvo (I-shift) |
Nejlepší rychlost řazení v testu; výtečné ovládání spojky; snadné řízení pedálem plynu. |
Výkonový modus nepotřebný; všechny funkce dostupné pouze ve softwarové verzi „Premium“; omezená možnost pomoci přeřazení ručně; vzhledem k absenci retardéru nikoli dobré ovládání rychlosti v klesáních a integrace. |
Výsledky
|
Max. |
DAF |
Iveco |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Ovládání |
50 |
39 |
37,5 |
41 |
40,05 |
35,75 |
Samočinné funkce |
70 |
51,33 |
54,17 |
58,42 |
60 |
57,92 |
Přídavné funkce |
70 |
46,25 |
45,5 |
49,91 |
51,08 |
47,41 |
Zvláštní stupně |
80 |
52,50 |
58 |
66,5 |
70 |
65 |
Celkem |
270 |
189 |
195 |
216 |
221 |
206 |