MotorInfo

SEAT 600 - auto emoción trochu jinak

17.8.2007 20:15
SEAT 600 - auto emoción trochu jinak

SEAT oslavuje. Od letošního července do června 2008 si španělská automobilka bude připomínat 50. výročí zahájení výroby modelu SEAT 600.

Nesmírně důležitý automobil opouštěl výrobní linky v komplexu Zona Franca v Barceloně po dobu 16 let. Celkem vznikl ve více než 790.000 exemplářích různých verzí a provedení a stal se jedním z automobilů, které v letech 1957 až 1973 přispěly k motorizaci Španělska. V roce 1957 již SEAT licenčně vyráběl model 1400, ale jednání s Fiatem nakonec vyústila v zavedení dalšího modelu. Dva měsíce po uvedení na trh v Itálii byla ve Španělsku zahájena licenční výroba legendárního vozu Fiat 600. Na voze ale byly provedeny úpravy, které měly automobil ještě vylepšit. Byl pozměněn kompresní poměr motoru, rozvody a posunovací okna byla vyměněna za stahovací. Také design doznal kosmetických změn, původní silueta však byla zachována. Originální Fiat 600, který navrhoval Dante Giacosa, vznikal se zvláštním zadáním. Měl mít čtyřmístný interiér a vážit pouze 450 kilogramů, z čehož 200 kg mělo připadat na mechanické části a 250 kg na karoserii. Požadavkem bylo, aby levné a jednoduché autíčko nezdržovalo provoz. Šestistovka uměla vyvinout i rychlost nad 85 km/h. Koncepce úspěšných automobilů od Volkswagenu či Renaultu, rozhodla pro uspořádání hnacího ústrojí s filozofií „vše vzadu". Ze začátku sice panovaly pochybnosti o tom, zda bude vůz dobře ovladatelný za všech podmínek a rychlostí, praxe ale ukázala, že to byla dobrá volba. Pohonnou jednotkou měl být zprvu vzduchem chlazený dvouválec, nakonec se ale do sériové výroby dostal řadový vodou chlazený čtyřválec o objemu 570 cm3 s největším výkonem 16 k. Vyznačoval se velmi vysokou spolehlivostí, která vycházela z myšlenky, že motor (a vlastně i celé auto) má být tak jednoduchý, jak jen může být. Během éry vozu SEAT 600 byla na trh uvedena řada modifikací odlišených písmeny za označením 600. Nejvýkonnější SEAT 600 L z roku 1972 dosahoval největšího výkonu 32,5 k (dle metodiky SAE) a jeho nejvyšší rychlost činila 120 km/h.