MotorInfo

Škoda oslavuje 20. výročí spojení s VW

15.4.2011 17:20
Škoda oslavuje 20. výročí spojení s VW

Dne 16. dubna uplyne 20 let od zahájení spolupráce české automobilky Škoda Auto s největším evropským automobilovým koncernem Volkswagen.

S příchodem Volkswagenu je spojen razantní vzestup značky s okřídleným šípem mezi světově úspěšné automobilky. Od roku 1991 zvýšila Škoda jakožto součást koncernu své celosvětové prodeje na čtyřnásobek a rozšířila svou modelovou paletu z jednoho produktu v roce 1991 na současných pět modelových řad. V příštích letech chce automobilka svůj růstový kurs ještě posílit a své prodeje do roku 2018 zvýšit minimálně na 1,5 milionu vozů ročně. Za tímto účelem Škoda masivně investuje do nových produktů a nových trhů, zejména v Čině, Indii a v Rusku. Současně bude podnik dále posilovat svou pozici na českém a evropském trhu.

„Škoda a Volkswagen společně napsali kus ekonomických dějin. Tehdy, před 20 lety, této značce jen málokdo předpovídal tak skvělý vývoj. A tehdy také málokdo považoval za možné, že by mohli Češi a Němci navázat tak dobrou partnerskou spolupráci,“ říká šéf koncernu Volkswagen a předseda dozorčí rady společnosti Škoda Prof. Dr. Martin Winterkorn.

„Rozvoj společnosti Škoda od vstupu koncernu Volkswagen je v automobilovém průmyslu ojedinělý,“ zdůrazňuje předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h c. Winfried Vahland. „Povedla se nám renesance legendární automobilové značky v srdci Evropy. Pod křídly koncernu Volkswagen se značka probudila k novému životu a zahájila úspěšný vzestup. Bylo to nesmírně prozíravé rozhodnutí koncernu Volkswagen i tehdejších ekonomických a politických špiček České republiky, že dali šanci této českoněmecké alianci. Automobilka tuto šanci působivým způsobem využila a v příštích letech chce svůj výkon ještě podstatně zvýšit,“ říká Vahland.

Razantní vzestup podniku poutavě dokládá vývoj modelové palety. Zatímco Škoda v roce 1991 vyráběla pouze model Favorit, produkuje dnes automobilka celou paletu moderních vozů. Ať už se jedná o modely Fabia, Octavia, Roomster, Yeti nebo Superb, ve svých segmentech jsou tyto české vozy měříkem pokud jde o prostornost, komfort a poměr ceny a hodnoty a jdou od jednoho prodejního rekordu ke druhému. V roce 2010 si jeden z vozů značky Škoda, které si kladou nárok být „Simply Clever“, poprvé koupilo více než tři čtvrtě milionu zákazníků.

Mimořádně úspěšně se v uplynulých letech vyvíjela také přítomnost podniku na mezinárodních trzích. Na počátku devadesátých let byla česká značka ještě jednostranně fixována na domácí trh a na evropské země. Dnes už je Škoda dávno etablována i na mimoevropských trzích a prodává své produkty ve více než 100 zemích. Velice silně byl tento vývoj patrný právě v uplynulých deseti letech. V roce 2001 byla zahájena výroba v Indii. Od roku 2007 je podnik velice úspěšný v Číně. Tato země se mezitím stala nejsilnějším zahraničním trhem a v prodejních výsledcích roku 2010 představuje plnou čtvrtinu.

Na základě úspěchů uplynulých 20 let si automobilka vytýčila další cíle: „V rámci Růstové strategie Škoda chceme v příštích letech naše prodeje minimálně zdvojnásobit a v roce 2018 prodávat minimálně 1,5 milionu vozů,“ vysvětluje Winfried Vahland. Jádrem růstových plánů je ještě silnější internacionalizace podniku. Více než polovinu vozů bude automobilka v budoucnu prodávat na mimoevropských trzích. Zejména na růstových trzích Číny, Indie a Ruska chce Škoda podstatně přidat. Za tímto účelem se má v příštích letech také výrazně rozšířit modelová paleta. „Na důležitých světových trzích budeme měřítkem, pokud jde o vozy orientované na prostor, s nejlepším poměrem ceny a hodnoty a s „clever“ nápady,“ zdůrazňuje Vahland.

Automobilka navíc plánuje, že se bude na důležitých trzích více angažovat lokálně. Kompaktní SUV Yeti se od roku 2013 bude vyrábět také v Číně. „Chceme podstatně rozšířit své aktivity v Číně a na dalších růstových trzích,“ říká šéf společnosti Škoda. Zdůrazňuje, že důležitost evropského trhu pro podnik se nemění: „Evropa a Česká republika zůstávají naší domovskou základnou. Úspěšným vývojem na růstových zahraničních trzích posílíme i dobrou pozici na našem domácím trhu.“

ŠKODA a Volkswagen – Vrcholy dvacetileté úspěšné historie

1990/1991

- Po politických změnách začíná ŠKODA hledat silného západního partnera. Vedle Volkswagenu projevují zájem také GM, BMW a Renault. Zájem zahraničních automobilek sílí díky posunu techniky a užití pohonu předních kol modelu Škoda Favorit.

- V prosinci 1990 se česká vláda rozhodla pro koncern Volkswagen. Dne 16. dubna 1991 nabývá smlouva platnosti. Začíná nová éra podniku.

1994

- Favorita střídá Felicia. Tento vůz svou kvalitou a stylem vyhovuje mezinárodním měřítkům.

1995

- V polovině února je v Mladé Boleslavi položen základní kámen závodu pro výrobu nového modelu střední třídy s názvem Octavia. Staví se také nová lakovna. Modernizuje se závod v severočeském Vrchlabí. Investice koncernu Volkswagen do těchto (a ostatních) akcí představují 20 % všech zahraničních investic do České republiky.

1996

- Koncem dubna byl vyroben miliontý vůz značky ŠKODA od vstupu koncernu Volkswagen.

- 3. září 1996 je slavnostně otevřen závod pro výrobu modelu Octavia.

- S Octavií zavádí automobilka svou druhou modelovou řadu.

1998

- Značka je stále úspěšnější. V lednu 1998 je podnik přejmenován na Škoda Auto a.s. a stává se největším průmyslovým podnikem v České republice. Ve stejném měsíci byla zahájena výstavba nové svařovny s kapacitou 1 200 karoserií denně.

- V květnu 1998 byla slavnostně zahájena výstavba nového ŠKODA Parts Centra.

- V listopadu začala stavba vzorového zákaznického centra a haly pro výrobu komponentů motorů a převodovek s roční kapacitou půl milionu jednotek.

- Škoda poprvé vyrobila více než 400 000 vozů ročně (1998). Vozy se vyváží do 70 zemí.

- Octavia je doplněna o verzi Combi.

1999

- Další rozšíření palety modelu Octavia o verzi 4x4.

- V dubnu 1999 je otevřeno nové výzkumné a vývojové centrum, což posiluje samostatnost Technického vývoje.

- Jako třetí model na trh vstupuje Fabia. Vzápětí je v Německu vyznamenána cenou „Zlatý volant“.

2000

- Koncern Volkswagen se stává stoprocentním vlastníkem podniku.

- Je představen model Fabia ve variantě Combi.

2001

- Internacionalizace posiluje. V Aurangabadu zahajuje Škoda svou výrobu v Indii.

- Na trh je uveden Superb. Škoda tím obnovuje tradici modelové řady z třicátých let a vstupuje do vyšší střední třídy.

2002

- Zahájení prodeje na indickém trhu.

- V Kvasinách je otevřen nový závod v České republice.

2003

- Škoda vyrábí v Mladé Boleslavi čtyřmiliontý vůz od vstupu koncernu Volkswagen.

- Na trh je uvedena Octavia II.

2005

- Zahájen provoz nového, rozšířeného logistického centra pro originální díly a

příslušenství v Mladé Boleslavi.

- 1. listopadu vyrábí česká automobilka pětimiliontý vůz od roku 1991.

2006

- Roční výroba poprvé překročila počet 500 000 vozů.

- Škoda se odhodlala vstoupit na čínský trh.

- Chytrý prostorný zázrak Roomster se stává čtvrtou modelovou řadou automobilky.

2007

- V Šanghaji otevírá automobilka svůj první exkluzivní autosalon v Číně a společně s podnikem Shanghai Volkswagen zahajuje licenční výrobu vozů značky Škoda.

- Na trh přichází nová Fabia a bezprostředně navazuje na úspěch své předchůdkyně.

2008

- V březnu slaví svou světovou premiéru nový Superb. V závodě Volkswagen Group v ruské Kaluze, ve stoprocentní dceřiné společnosti koncernu Volkswagen, se také montují vozy značky Škoda.

- Svou společenskou angažovanost prokazuje Škoda slavnostním otevřením vzdělávacího centra „Na Karmeli“ v Mladé Boleslavi. Zde je umístěna i Vysoká škola ŠKODA.

- Na trh přichází první mimořádně ekologické vozy řady GreenLine.

2009

- Jako 5. model značky je na autosalonu v Ženevě představen Yeti. Počet vozů, vyrobených od vstupu koncernu Volkswagen, překročil hranici sedmi milionů.

- V ruské Kaluze začíná kompletní výroba modelu Octavia.

2010

- Automobilka poprvé překročila hranice tři čtvrtě milionu prodaných vozů.

- Na pařížském autosalonu prezentuje Škoda svůj první elektromobil – studii Octavia Green E Line.

- V prosinci podepisují Škoda a Shanghai Volkswagen licenční smlouvu na výrobu modelu Yeti v Číně, která bude zahájena v roce 2013.

- Škoda Motorsport vyhrává mistrovství světa v automobilových soutěžích „International Rally Championship“.

- V rámci Růstové strategie ŠKODA se mají celosvětové prodeje do roku 2018 zdvojnásobit a dosáhnout 1,5 milionu vozů.

2011

- Automobilka slaví jubileum „110 let ŠKODA Motorsport“

- Přichází nový firemní design a nově upravené logo a označují další vzestup podniku.

- Studie VISIOND poskytuje pohled na budoucí designovou architekturu značky.

- Škoda slaví 20. jubileum spolupráce s koncernem Volkswagen.

Další data a fakta:

Předsedové představenstva společnosti Škoda od roku 1991

Ludvík Kalma – od 16. 4. 1991

Vratislav Kulhánek – od 16. 4. 1997

Detlef Wittig – od 1. 10. 2004

Reinhard Jung – od 1. 10. 2007

Winfried Vahland – od 1. 10. 2010

Modely od roku 1991

- Škoda Favorit – 1987

- Škoda Forman – 1990

- Škoda Pick-up – 1991

- Škoda Felicia – 1994

- Škoda Pick up – 1995

- Škoda Octavia – 1996

- Škoda Fabia - 1999

- Škoda Octavia Combi – 1998

- Škoda Fabia Combi – 2000

- Škoda Fabia Sedan – 2001

- Škoda Superb – 2001

- Škoda Fabia WRC – 2003

- Škoda Octavia II – 2004

- Škoda Octavia Combi II – 2004

- Škoda Roomster – 2006

- Škoda Fabia II – 2007

- Škoda Fabia Combi II – 2007

- Škoda Superb II – 2008

- Škoda Yeti – 2009

- Škoda Superb Combi – 2009

Vývoj prodejů Škoda od roku 1990

1990                           186 762

1991                           171 885

1992                           199 682

1993                           219 158

1994                           170 209

1995                           209 591

1996                           261 067

1997                           336 334

1998                           363 500

1999                           385 330

2000                           435 403

2001                           460 252

2002                           445 525

2003                           449 758

2004                           451 675

2005                           492 111

2006                           549 667

2007                           630 032

2008                           674 530

2009                           684 226

2010                           762 600