MotorInfo

Skupina PSA Peugeot Citroën zvýšila svůj podíl na trhu

19.1.2010 13:12
Skupina PSA Peugeot Citroën zvýšila svůj podíl na trhu

Skupina PSA Peugeot Citroën v roce 2009 celosvětově prodala 3 188 000 smontovaných vozů a náhradních dílů (1 842 000 Peugeot a 1 346 000 Citroën).

Rok 2009 byl poznamenán novým poklesem světových automobilových trhů a velmi rozdílnými situacemi.

Jde jak o kontrast z hlediska zeměpisných oblastí (Evropa*: -5,4 %, z toho Francie +5,3 % a Německo +19,9 %; Rusko -50,1 %; Latinská Amerika: -2,2 %, z toho Brazílie +12,5 %; Čína OV +47 %), tak o kontrast v průběhu roku, kdy 1. pololetí bylo velmi obtížné a ve 2. pololetí došlo k návratu k mnohem příznivější situaci na světových trzích. V Evropě se situace na trzích díky šrotovnému, které bylo zavedeno ve 13 evropských zemích, během roku zlepšovala: Q1: -19,5%, Q2: -8,9 %, Q3: -0,1 %, Q4: +13,1 %. V této situaci se prodeje skupiny PSA Peugeot Citroën, které po celém světě činily 3 188 000 smontovaných vozů a náhradních dílů (1 842 000 Peugeot a 1 346 000 Citroën) oproti 3 260 000 kusů v roce 2008, snížily o 2,2 %. Prodeje smontovaných vozů dosáhly 2 845 000 kusů (1 515 000 Peugeot a 1 331 000 Citroën), což představuje pokles o 3,6 %. Naopak prodeje náhradních dílů, které podpořila aktivita značky Peugeot, zaznamenaly výrazný nárůst o 10,8 % a dosáhly 342 000 kusů, oproti 309 000 v roce 2008.

Nárůst podílu na trhu v Evropě

Na evropském trhu s OV+LUV, který v roce 2009 poklesl o 5,4 %, se počet nově registrovaných vozů skupiny PSA Peugeot Citroën snížil o 3,7 % na 2 192 000 kusů (1 153 000 Peugeot a 1 039 000 Citroën). Ve stejném období se podíl skupiny na trhu výrazně zvýšil a dosáhl 13,7 %, oproti 13,5 % v roce 2008. Pozice skupiny se na konci roku zlepšila, podíl na trhu ve 4. čtvrtletí vzrostl na 14,4 %. Rok 2009 byl v Evropě poznamenán zavedením šrotovného. Tyto příspěvky, které byly vypláceny ve 13 zemích, pokrývají přibližně 90 % objemu na trhu osobních vozidel. Významným způsobem podpořily poptávku, především ve Francii a v Německu. Trh s LUV zaznamenal v Evropě výrazný pokles, o 29,3 %. V tomto oslabeném prostředí skupina PSA Peugeot Citroën své pozice posílila a podařilo se jí zvýšit podíl na trhu z 19,7 % v roce 2008 na 22,2 %. Skupina takto potvrdila a posílila své vedoucí postavení v tomto segmentu.

Ve Francii skupina dosáhla podílu na trhu ve výši 32,2 % (+0,6 %), kdy bylo nově registrovaných 851 000 vozů (OV + LUV), což představuje výrazný nárůst o 7,1 %, a to na trhu, který zaznamenal nárůst o 5,3 %.

V Německu se podíl PSA Peugeot Citroën na trhu ustálil na 6,3 %, což znamená nárůst o 0,6 %. Na trhu, který díky zavedení šrotovného zaznamenal nárůst o 19,9 %, se počet nově registrovaných vozů skupiny zvýšil o 31,8 %, na 250 000 kusů.

V Itálii skupina dosáhla podílu na trhu ve výši 10,8 %, což je nárůst o 1 %. Počet nově registrovaných vozů se zvýšil o 7 % a dosáhl 251 000 kusů, na trhu, který poklesl o 2,1 %.

Ve Španělsku sleduje počet nově registrovaných vozů skupiny PSA Peugeot Citroën (-19,1 %) vývoj trhu (-20,2 %). S 206 000 nově zaregistrovanými vozy dosáhl podíl na trhu 19,4 %, což představuje lehký nárůst oproti roku 2008 (+0,3 %).

Ve Velké Británii skupina pokračovala ve své politice zaměřené na omezení negativního dopadu nepříznivého vývoj směnného kurzu mezi librou a eurem na prodeje. Na trhu, který poklesl o 9,9 %, se počet nově registrovaných vozů skupiny v důsledku toho snížil o 14 % na 204 000 kusů.

Ve střední a východní Evropě, kde trh postihnul prudký pokles ve výši -30,9 %, se počet nově registrovaných vozů skupiny snížil o 34,3 % na 98 000 kusů, což je pokles srovnatelný s poklesem trhu. Podíl na trhu dosáhl 9,4 % oproti 9,9 % v roce 2008.

Prodeje skupiny PSA Peugeot Citroën mimo Evropu se zvýšily o 2,4 % a představují 33,1 % oproti 31,6 % v roce 2008

Mimo Evropu dosáhly v roce 2009 prodeje smontovaných vozů a sad náhradních dílů skupiny 1 055 000 kusů, což znamená nárůst o 2,5 %. Za celý rok představují 33,1 % všech prodejů.

Čina: nárůst prodeje o 52 %

Prodeje skupiny dosáhly 272 000 prodaných vozů, což znamená nárůst o 52 %. Za tímto výsledkem stojí úspěch nově uvedených modelů: Peugeot 207 hatchback a notchback a Citroën C-Quatre a C-Elysée. Čína dnes tvoří 2. největší trh skupiny.

Latinská Amerika: další obtížný rok

S výjimkou Brazílie (+12,5 %) zaznamenaly všechny trhy v roce 2009 pokles. Průměrně tento pokles činil 2,2 %. Počet nově zaregistrovaných vozů skupiny poklesl v této situaci o 11,2 % na 234 000 kusů, což představuje podíl na trhu 5,3 %.

Rusko: výrazný nárůst podílu na trhu na 2,9 %

Na trhu, na němž došlo k velmi silnému poklesu (-50,1 %) se skupině podařilo pokles svých prodejů omezit na -31,6 %. Podíl skupiny na trhu se tak za celé období zvýšil o 0,8 %. Skupina zlepšuje své postavení i přes nepříznivý směnný kurz.

Skupině PSA Peugeot Citroën se v roce 2009 podařilo udržet trvalý rytmus uvádění nových vozů a dokázala využít svých silných stránek, především v oblasti LUV a vozů s nízkými emisemi CO2.

Rok 2009 byl poznamenán uvedením nových modelů, které se setkaly u zákazníků s velmi dobrým ohlasem a zdaleka překonaly prognózy.

  • Citroën C3 Picasso, jehož prodeje dosáhly 86 000 kusů.
  • Peugeot 3008, první crossover značky Peugeot, zaznamenal více než 59 000 prodaných kusů.
  • Peugeot 206+, nový model základní řady značky Peugeot, je přesnou odpovědí na současnou hospodářskou situaci a od svého uvedení v březnu se setkal s ohromným úspěchem.
  • Díky modelové řadě LUV, kterou tvoří dobře zvolené vozy atraktivního vzhledu, se skupině podařilo vzdorovat poklesu prodejů v tomto segmentu.
  • Skupina díky své řadě motorů s nízkými emisemi a spotřebou dosáhla v roce 2009 v Evropě průměrných emisí 136,2 g C02 / km oproti 140,1 g v roce 2008.

V roce 2009 skupina PSA Peugeot Citroën prodala téměř milion vozů (979 000) s emisemi méně než 130 g CO2, a potvrdila tak své vedoucí místo v této oblasti.

Výhled na rok 2010

V roce 2010 by měly trhy vykazovat na celosvětové úrovni známky oživení, kromě Evropy, která pravděpodobně zažije další rok negativního růstu, neboť bude ukončeno vyplácení šrotovného, nebo dojde k postupnému snižování jeho výše. Náznaky zlepšení by se měly objevit ve druhém pololetí. Skupina PSA Peugeot Citroën proto počítá se snížením průměrných prodejů na evropských trzích o méně než 10 %.

Tento negativní vývoj na evropských trzích by měl být vykompenzován trvalým úspěchem modelů uvedených na trh v roce 2009, tedy vozů Peugeot 206+, 308 CC, 3008 a 5008, a vozů Citroën C3 Picasso a nová C3, k nimž se přidají modely uvedené na trh v roce 2010, tedy Peugeot RCZ a i0n a dále Citroën DS3 a C-ZERO.

 

* Evropa: EU + ESVO + Chorvatsko