MotorInfo

Šrotovné v Evropě pokračuje

7.4.2010 16:45
Šrotovné v Evropě pokračuje

Motivační příspěvky při vyřazení starých vozidel  pokračují v některých zemích EU i v roce 2010. Poklesy prodejů vozidel v zemích EU za leden až únor 2010 zasahují především kategorii nákladních vozidel a autobusů, uvádí ve své informaci Sdružení automobilového průmyslu.

Evropská asociace automobilových výrobců (ACEA) začátkem dubna zveřejnila informaci o aktuálních opatřeních motivujících k obnově vozového parku (tzv. „šrotovné") v Evropě pro rok 2010. Z informace vyplývá, že uvedená motivační opatření má pro rok 2010 zavedeno šest členských zemí EU (Francie, Španělsko, Rumunsko, Portugalsko, Irsko a Lucembursko) a ve dvou zemích (Velká Británie a Nizozemí) probíhala do konce března. Od března 2010 bylo „šrotovné" zavedeno také v Rusku.

A jak jsou nastavena pravidla pro poskytnutí motivačních příspěvků? Ve všech zmíněných zemích musí žadatel o příspěvek vyřadit z provozu a ekologicky zlikvidovat vozidlo starší než 10 let. Portugalsko ještě navíc výrazně zvýhodňuje likvidaci vozidla staršího než 15 let. Všechny uvedené státy pochopitelně podporují nákup nových automobilů přátelských k životnímu prostředí. To je vyjádřeno maximálními povolenými emisemi CO2 na ujetý kilometr. Jejich hranice se liší podle jednotlivých zemí. Pohybuje se od 120 do 160 g CO2 / km. Výše příspěvku na nákup nového auta má rozpětí od 500 EUR do 2 500 EUR. Každý stát má kromě toho odlišně upraveny další podmínky. Například ve Francii se bude příspěvek vyplácet ve výši 700 EUR do poloviny roku 2010 a poté do konce roku 500 EUR. Španělsko zase umožňuje i nákup ojetého vozu do stáří 5 let. Pak ovšem vůz vyřazovaný musí být minimálně dvanáctiletý. Nejvyšší příspěvek (2 500 EUR) poskytuje Lucembursko, nový automobil však musí emitovat maximálně 120 g CO2 / km. Specialitou rumunského opatření, které evidentně vypovídá o svérázné situaci na místním trhu, je omezení na maximálně tři příspěvky pro jednoho kupujícího.... . Některé země stanovily celkový limit počtu příspěvků - Španělsko jich vyplatí nejvýše 200 tisíc, Rumunsko 60 tisíc. Dosavadní praxe v evropských zemích prokázala fiskálně neutrální vliv motivačních opatření na veřejné finance. 

Z porovnání údajů o prvních registracích vozidel v zemích EU se stejným obdobím roku 2009 (zatím jen za leden až únor - údaje o prvních registrací v zemích EU za březen 2010 budou zveřejněny až v polovině dubna 2010) vyplývá, že kromě osobních automobilů (nárůst o 7,9 %) byl v ostatních kategoriích vozidel zaznamenán celkový pokles. U užitkových vozidel do 3,5 t celkové hmotnosti došlo v rámci EU k poklesu sice jen o 1,9 %, ale u užitkových vozidel nad 3,5 t celkové hmotnosti se jedná o pokles ve výši 34,2 % a u autobusů došlo k poklesu prvních registrací o 23 %. Vývoj v jednotlivých zemích EU je však rozdílný.

K uvedenému nárůstu prvních registrací osobních automobilů v zemích EU o 7,9 % je ale nutno dodat, že porovnávání prodejů osobních automobilů mezi roky 2010 a 2009 nemá v současné době dostatečnou vypovídací schopnost. Je totiž ovlivněno postupnými náběhy opatření na podporu prodejů osobních automobilů v řadě zemí EU v průběhu roku 2009.