MotorInfo

Suzuki uvádí na trh Kizashi

4.12.2010 09:30
Suzuki uvádí na trh Kizashi

Automobilka Suzuki uvedla na náš trh nový sportovní sedan střední třídy Kizashi.

„Kizashi" je japonským výrazem znamenajícím „předzvěst velkých věcí, které přijdou". Název reflektuje dynamický, progresivně orientovaný přístup, se kterým Suzuki vytvářila i nový sportovní sedan. Kizashi je šestým celosvětově strategickým modelem automobilky Suzuki. Rozšiřuje a výrazně posiluje dosavadní produktovou řadu, kterou do nástupu tohoto vozu představovaly kvalitní kompaktní automobily a ryzí offroady.

Bohatá výbava je zaměřena na pohodlí a vysokou míru jízdního komfortu a sportovního projevu. Velký důraz byl kladen také na bezpečnost a stabilitu jízdy, které bylo dosaženo díky nově vyvinutému a výborně fungujícímu systému pohonu všech kol i-AWD. Pro úspěšný vstup do teritoria přesyceného bezpočtem sedanů vybočila Suzuki z mezí vytyčených hlavním proudem a vydala se cestou své firemní strategie - poskytovat vzrušující jízdní zážitky v souladu s filozofií Suzuki „Way of Life!".

VÝVOJ

Červenec roku 2009 se stal pro Suzuki důležitým milníkem v její stoleté historii. Společnost, dosud známá především jako výrobce malých vozů, offroadů a rychlých motocyklů, zahájila v japonském závodě Sagara výrobu modelu Kizashi - svého prvního sportovního sedanu střední třídy s pohonem všech kol. Po představení nekonvenčních konceptů Kizashi 1, 2 a 3 prezentovaných na autosalonu ve Frankfurtu (2007), v Tokiu (2007) a v New Yorku (2008), po uvedení na americký trh v roce 2009 a na švýcarský trh na jaře letošního roku přichází sebevědomě vyhlížející model i do České republiky a zbývajících zemí Evropy.

HLAVNÍ ZNAKY:

  1. výkonný motor 2,4 VVT s výkonem 131 kW/6 500 1/min a největším točivým momentem 230 N.m/4 000 1/min speciálně upravený pro model Kizashi
  2. manuální šestistupňová převodovka nebo bezestupňová samočinná převodovka CVT
  3. pohon předních kol nebo pohon všech kol s inteligentním systémem i-AWD
  4. celkové rozměry: 4 650 x 1 820 x 1 470 mm
  5. pro maximální komfort cestujících dodáván pouze v nejvyšší výbavě Sport, která mimo jiné zahrnuje dvouzónovou klimatizaci, bezklíčové ovládání vozu, elektricky nastavitelná a kůží potažená sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí pro 3 nastavení, třístupňové vyhřívání sedaček, výkonný audiosystém s USB připojením a bluetooth handsfree s ovládáním na volantu, tempomat, parkovací asistent, střešní okno či osmnáctipalcová kola z lehkých slitin
  6. maximální bezpečnostní výbava ve standardu: ABS+EBD, ESP+TCS a 7 airbagů včetně kolenního u řidiče
  7. součástí standardu jsou také sportovní prvky: chromovaný paket, zadní spoiler, interiér z kůže prémiové kvality, kůží obšitý multifunkční volant nebo sportovní řadicí páka

DESIGN

Nadčasový a dynamický design sedanu Kizashi vychází z evropského vkusu a odráží svěží jízdní projev novinky. Sportovní charakter podtrhují minimální převisy klínovité karoserie, krátká robustní záď a v neposlední řadě aerodynamické doplňky patřící ke standardu nejvyššího stupně výbavy Sport. Agresivní výraz vozu propůjčuje dramaticky řešená příď s rozměrnou mřížkou chladiče nebo sebevědomě vyboulené blatníky. Boční chromované lišty dodávají novince na eleganci. Zádi dominuje spoiler na víku zavazadlového prostoru a dvojice chromovaných koncovek výfuku, které našly inspiraci u světoznámých superbiků Suzuki. Potenciál vozu na první pohled prozrazují také výrazná osmnáctipalcová kola.

INTERIÉR

Suzuki zužitkovala své bohaté zkušenosti se stavbou kompaktních vozů a stejně efektivně využila vnitřní prostor u novinky Kizashi. Moderní, luxusní, a zároveň dynamicky pojatý interiér je standardně vybaven sportovními sedačkami, které odpovídají výkonovému potenciálu vozu. Na své si však přijdou i zákazníci orientovaní na luxus. Kizashi standardně nabízí čalounění z vysoce kvalitní kůže, multifunkční kožený volant, elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí polohy u řidiče pro tři nastavení a třístupňovým vyhříváním nebo dvouzónovou klimatizaci. Navíc má Kizashi značný potenciál uspokojit též řidiče, kteří požadují high-tech výbavu rovněž mimo motorový prostor. Vedle bezklíčového odemykání a startování nabízí nové Kizashi výkonný audiosystém s USB vstupem a integrovaným bluetooth handsfree.

MOTOR

Srdcem sportovního sedanu Kizashi je šestnáctiventilový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,4 litru. Největšího výkonu 131 kW dosahuje při 6 500 1/min, točivý moment vrcholí hodnotou 230 N.m při 4 000 1/min. Nízkou hmotnost pohonné jednotky zajišťuje celohliníková konstrukce, hliníkové písty opatřené speciálními pístními kroužky se sníženým třecím odporem zajišťují vyšší účinnost a zvýšený výkon. Kované ojnice přispívají k dlouhé životnosti motoru, vyvažovací hřídele výrazně snižují vibrace a hladinu hluku a přispívají k mimořádně kultivovanému projevu.

TRAKCE

Verze s pohonem předních kol se nabízí výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, jejíž první tři stupně jsou optimalizovány pro maximální zátah, pátý a šestý stupeň jsou pak navrženy pro hospodárné cestování. Kizashi s inteligentním pohonem všech kol i-AWD je standardně osazeno samočinnou bezestupňovou převodovkou CVT, která sportovní nadšence neochudí o dynamický charakter a přispívá ke snížení spotřeby paliva. Kromě plně automatického režimu může řidič při sportovní jízdě využít manuální volbu šesti předvolených převodových stupňů, a to buď ovládacími páčkami pod volantem, nebo voličem na středové konzole. V duchu sportovních tradic je schéma manuálního řazení uspořádáno jako u závodních vozů - pohybem vpřed se řadí nižší stupně, pohybem vzad pak vyšší. Kizashi může být vybaveno novou generací inteligentního systému pohonu všech kol Suzuki i-AWD. Tento sofistikovaný systém umožňuje špičkovou trakci za jakýchkoli povětrnostních podmínek, a zároveň zaručuje stabilnější chování vozu v zatáčkách. Pomocí tlačítka AWD/2WD lze volit pohon všech kol, kdy se přes elektronicky řízenou vícelamelovou spojku připojí i kola zadní nápravy. Optimální rozdělení točivého momentu mezi nápravy až do poměru 50 : 50 je řízeno samočinně podle aktuálních jízdních podmínek a je závislé zejména na míře prokluzu kol a poloze plynového pedálu. Za určitých podmínek, například při jízdě po suché vozovce, lze stisknutím tohoto tlačítka pohon zadní nápravy odpojit a při pohonu pouze přední nápravy zlepšit ekonomiku provozu. Řidič má tedy možnost volit mezi pohonem předních, nebo všech kol, což je v daném segmentu nevídaná alternativa.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Suzuki Kizashi není ryze sportovním vozem s nekompromisně tvrdým podvozkem či přehnanou ostrostí projevu. Je to vůz střední třídy, jenž k vysoké míře komfortu, který je pro každodenní používání nezbytný, přidává přirozenou dávku emocí, svěžího projevu, obratnosti a komunikativnosti. Toto působivé spojení, které lze v daném segmentu nalézt takřka výhradně u produktů prestižních značek, je výsledkem moderní konstrukce celého vozu. Základem vozu je především velmi tuhá struktura samonosné ocelové karoserie, jež má zásadní vliv na celou řadu vlastností vozu. Robustní stavba je samozřejmě předpokladem pro nejvyšší možnou míru bezpečnosti, tuhá karoserie současně umožňuje precizní naladění sportovního podvozku, který ale nemusí být přehnaně tvrdý, což je pochopitelně přínosné z hlediska komfortu. Karoserie, která se ani v nejnáročnějších jízdních situacích nebo na nejrozbitějších silnicích nekroutí, tak není zdrojem nepříjemných vibrací či rušivých zvuků. Podvozek sportovního sedanu Kizashi sází na osvědčenou moderní konstrukci s nezávislým zavěšením kol, vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak víceprvkovou nápravu Multi Link. Agilní a zábavné jízdní vlastnosti, vyladěné mimo jiné též na náročném okruhu Nürburgringu, podporuje přesné hřebenové řízení s elektrickým posilovačem. O bezpečné zpomalení při opakovaném intenzivním zatížení se stará výkonná brzdová soustava pracující se čtveřicí kotoučů, ty přední disponují účinným vnitřním chlazením.

BEZPEČNOST

O bezpečí posádky se stará standardně dodávaný elektronický stabilizační systém ESP s kontrolou trakce, který může řidič v případě potřeby deaktivovat tlačítkem na přístrojové desce. Bezpečný výhled také za zhoršené viditelnosti zajišťují xenonové světlomety, rovněž součást standardní výbavy. Mezi pasivní bezpečnostní prvky patří deformační zóny kabiny absorbující energii případného nárazu a navržené podle vlastního konceptu Suzuki „Total Effective Control Technology (TECT)". Ochranu posádky v případě nehody zajišťuje sedm airbagů - dva čelní, dva boční, dvojice hlavových a kolenní bezpečnostní vak na místě řidiče. Zadní sedadla jsou standardně vybavena systémem uchycení dětských autosedaček ISOFIX.