MotorInfo

Světová premiéra kompaktního roadsteru VW na detroitském autosalonu

13.1.2009 11:12
Světová premiéra kompaktního roadsteru VW na detroitském autosalonu

Volkswagen začíná nový rok představením automobilového snu - cenově dostupného, neobvykle hospodárného a maximálně agilního roadsteru s uprostřed umístěným motorem.

Jeho název je Concept BlueSport.

Ve světové premiéře se tento roadster, který spotřebuje v kombinovaném režimu EU 4,3 l paliva na 100 km a produkuje i nízké emise CO2 (113 g/km), představil na autosalonu v Detroitu.

Volkswagen pro vývoj Conceptu BlueSport definoval dva základní cíle: maximální potěšení z jízdy a minimální spotřeba paliva. Výsledkem je sportovní vůz s motorem uprostřed, který se vyznačuje nízkou hmotností a maximální svižností. Ačkoli má Concept BlueSport nejtužší karoserii ve své třídě, váží necelých 1 200 kg. Výsledek? Více než působivé jízdní výkony v každé situaci, maximální hospodárnost a nízké emise. Nízké hmotnosti bylo dosaženo důslednou aplikací všech metod lehké konstrukce. Plátěná skládací střecha je například nejlehčí ve své třídě a váží pouhých 27 kg, kapota a výklopná víka jsou z hliníku. Nemalou roli hrají také kompaktní rozměry: Concept BlueSport má rozvor 2,43 m a jeho karoserie je dlouhá 3,99 m, široká 1,75 m a vysoká 1,26 m.

Za dvěma sportovními sedadly Conceptu BlueSport mohou být uloženy výhradně technicky vyspělé přeplňované motory TDI a TSI, které jsou zárukou neobvyklé kombinace dynamiky a hospodárnosti. V případě verze Conceptu BlueSport představované nyní v USA se jedná o vznětový motor Clean Diesel, který poskytuje nejvyšší výkon 132 kW/180 k a je vybaven přímým vstřikováním common rail a zásobníkovým katalyzátorem na NOx. Již při velmi nízkých otáčkách 1 750 1/min nabízí tento dvoulitrový turbodiesel maximální točivý moment ve výši 350 N.m, takže se jeho reakce po sešlápnutí plynového pedálu vyrovná šestiválcovému zážehovému motoru o výkonu přibližně 300 koní! Výkon motoru přenáší na zadní kola šestistupňová dvouspojková převodovka DSG - nejhospodárnější a nejagilnější typ převodovky na světě. Concept BlueSport vyrazí z klidu na 100 km/h za 6,6 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 226 km/h.

Navzdory fascinujícím výkonům sportovního vozu zůstává na palubě zachována úctyhodná úroveň praktičnosti pro každodenní provoz. Concept BlueSport má pod přední kapotou zavazadlový prostor o objemu 112 litrů a vzadu je k dispozici dalších 70 litrů, což bohatě stačí na cestu do zaměstnání nebo na prodloužený víkend ve dvou. U sportovního vozu je působivý také dojezd na jednu nádrž, která má objem 50 litrů. S kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km tak lze na jedno tankování teoreticky ujet více než 1 150 kilometrů. Pozitivní vliv na hospodárnost mají dvě technologie, které se v Conceptu BlueSport aktivují v tzv. režimu Eco: automatický systém start-stop a rekuperace kinetické energie. Automatické vypínání a spouštění motoru se uplatní nejčastěji v hustém městském provozu, kde může ušetřit až 0,2 l paliva na 100 km. Rekuperace kinetické energie také šetří palivo a umožňuje při brzdění přeměnu části kinetické energie na elektrickou energii, kterou se dobíjí akumulátor.

Koncepce roadsteru Concept BlueSport s motorem uprostřed zaručuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 45:55 %, které v kombinaci s vyspělým zavěšením kol na vzpěrách McPherson vpředu a víceprvkových závěsech vzadu umožňuje při dynamické jízdě příkladné chování sportovního vozu. Svůj podíl na tom mají rovněž desetipaprsková litá kola obutá do pneumatik 235/35 ZR19 (vpředu) a 245/35 ZR19 (vzadu), která kompletně vyplňují podběhy kol, a tím vytvářejí dojem supersportovního vozu.

Toto jsou klíčové parametry inovované klasické filozofie konstrukce evropského sportovního vozu. Concept BlueSport se vyvíjí v automobil, jehož řízení přináší řidiči maximální potěšení a který je současně jednoznačným krokem k dlouhodobě udržitelné mobilitě. Pokud bude zahájena sériová výroba Conceptu BlueSport, mohl by tento krok přinést renesanci kompaktního roadsteru. Další skutečností je, že se koncept pohybuje stejně suverénně v městském prostředí, jakož na silnicích plných zatáček, a hravě zvládne i dlouhé jízdy po dálnici.