MotorInfo

Svezli jsme se s BMW X5 xDrive 30d

17.11.2013 08:12
Svezli jsme se s BMW X5 xDrive 30d

Nové BMW X5 přichází - je větší, silnější, ale zároveň úspornější a s výbavou pro ještě větší zábavu z jízdy.

Vznik první generace modelové řady BMW X5 se datuje do roku 1999. Tehdy se tento zcela nový model stal zakladatelem segmentu Sports Activity Vehicle, nejprodávanějším vozem ve své kategorii a doslova živoucí legendou brázdící silnice celého světa. Od uvedení první generace na trh se prodalo více než 1,3 milionu kusů a současná třetí generace nejen otevírá další kapitolu veleúspěšné historie, ale bude se snažit na ni co nejvíce navázat.

Nová generace modelu BMW X5 opět posouvá výše laťku v oblasti působivého designu, prostornosti a luxusu interiéru, univerzálnosti, radosti z jízdy, hospodárnosti a inovativních prvků výbavy. Nabízí tak všestranný celek, který dokáže uspokojit nejrozmanitější a nejnáročnější požadavky zákazníků.

Dostali jsme možnost svést se s novou X5 ještě před jejím oficiálním uvedením na náš trh, a tak své tvary ještě halila do kamufláže, a to i přesto, že se vůz oficiálně představil již na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Tento marketingový tah zastoupení BMW vyšel. Všude, kde se tento "zakamuflovaný" vůz pohyboval, vzbuzoval zaslouženou pozornost. Zároveň děkujeme pražskému zastoupení společnosti Renocar za zapůjčení automobilu ke krátkému testu.

Design

V dnešní době se design automobilů v rámci jednoho výrobce stále častěji jaksi unifikuje. To však není případ mnichovských vozů, a tedy ani nového BMW X5. Jeho třetí generaci rozeznáte od té předchozí poměrně snadno. Proporce jsou definovány krátkým předním převisem, dlouhým rozvorem, vzpřímenými A-sloupky a krátkou vzdáleností mezi přední nápravou a přístrojovou deskou. Jasným rozpoznávacím znakem je především nový design ledvinek u masky chladiče, které jsou umístěné mezi dvojitými kruhovými světlomety, mlhovými světly a předním nárazníkem s konturami ve tvaru X a jejich velikost asi ještě nikdy nebyla taková, jako je dnes. Ledvinky jsou protažené až k předním světlometům s dvojicí kruhových světel, která zasahují hluboko do bočního profilu vozu. Tradiční světelné kroužky jsou umístěné v dolní části světlometů a nad nimi se nachází světelný pruh z LED.

Přední nárazník s nasávacími otvory umístěnými co nejvíce v rozích zdůrazňuje široký rozchod a podsaditý postoj. Ochrana spodní části vozu je dalším prvkem zvyšujícím robustnost. Ve vozidle si odbývají svou premiéru vzduchové clony, které se na BMW řady X objevují poprvé a pomáhají usměrňovat tok vzduchu okolo předních kol. Aktivně řízené klapky v masce i spodním nasávacím otvoru, vzduchové clony, průduchy za předními koly, vertikální aerodynamické lišty kolem zadního okna, vzduchové deflektory v oblasti podběhů předních kol a řada dalších upravených detailů, to vše vylepšuje aerodynamiku a snižuje koeficient odporu vzduchu v závislosti na modelu až na hodnotu cx = 0,31 (u BMW X5 xDrive30d).

Při pohledu zboku na nás dýchne známá atmosféra linií, táhnoucích se od předního až po zadní světlo, které tímto navazují na předchozí modely. Zachován zůstal i dlouhý rozvor náprav a bohaté je i prosklení.

Vzadu pak mají světla také pozměněný tvar. Horizontální linky dvoudílných pátých dveří a v okolí zadního nárazníku opět zdůrazňují šířku a robustní postoj. Tenké trojrozměrné LED diodové proužky dvoudílných zadních světel ve tvaru L pak vytvářejí pozoruhodný noční vzhled.

Interiér

Po usednutí do vozu přivítá pasažéry prostorově velkorysý a elegantní interiér. V kabině opět nechybí horizontální struktura vrstvených ploch, která zvýrazňuje členitý tvar přístrojového štítu. Najdeme zde také nový systém osvětlení interiéru. Vybírat je možné mezi modrým, bílým a oranžovým světlem, které lze volit buď individuálně, nebo pomocí systému iDrive z jeho devíti přednastavených kombinací. Nově použité vysoce kvalitní materiály ani není nutné připomínat. Na vizuální přitažlivosti přidává volně stojící kontrolní displej s úhlopříčkou až 10,25“, propojený se standardně dodávaným systémem iDrive. Displeje pro klimatizaci a ventilační systém – a na přání také přístrojový štít – jsou řešené technologií black panel. Sedadla mohou být na přání čalouněná kůží Dakota, případně – jako součást paketů Design Pure Experience a Design Pure Excellence – kůží Nappa.

Komfortní sedadla s vyhříváním jsou nyní k dispozici také pro druhou řadu. Mají specifické čalounění, nabízejí možnost změny sklonu opěradel v rozmezí 10 stupňů a rozsah podélného posunu o 80 mm. Sedadla druhé řady lze objednat buď samostatně, nebo s doplňkovou třetí řadou sedadel, kdy se vůz stává sedmimístným. Dvě přídavná sedadla jsou pak přístupná díky funkci Easy Entry a páčce na C-sloupcích. Sedadla mohou být složena nezávisle na sobě do zavazadlového prostoru. Tato sedadla jsou navržena pro cestující s výškou do 150 cm a i zde jsou samozřejmostí samonavíjecí bezpečnostní pásy. Opěradlo zadních sedadel je sklopné a dělené v poměru 40:20:40, což umožňuje zvětšení zavazadlového prostoru o objemu 650 litrů až na hodnotu 1 870 litrů – to je o 30/120 litrů více než u předchozí generace. K funkčnosti přispívají další úložné prostory a dveřní kapsy, jež pojmou lahve o objemu 1,5 litru vpředu a 1,0 litru vzadu.

Vzadu najdeme dvoudílné páté dveře. Jejich spodní část je sklopná horizontálně a s nákladovou plochou tvoří rovinu. Automatické otevírání horní části patří do standardní výbavy. Páté dveře lze pomocí stisku tlačítka ze sedadla řidiče dálkově zavírat i otevírat.

Vyrážíme na cestu

Ke krátkému svezení jsme měli k dispozici BMW X5 xDrive30d s řadovým třílitrovým šestiválcovým turbodieselem, který zatím představuje základní vznětovou motorizaci. I u pohonných jednotek můžeme najít značné množství změn, díky nimž dochází ke zlepšení vyváženosti mezi výkonem a spotřebou paliva. Třílitrový motor, jehož technologie BMW TwinPower Turbo se skládá z turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a přímého vstřikování common-rail, oproti předchozí generaci posílil  a disponuje nyní maximálním výkonem 190 kW/258 k (+10 kW/13 k) a největším točivým momentem 560 N.m, který je k dispozici v rozmezí otáček 1 500 až 3000 1/min. Přestože se jedná o základní naftovou motorizaci, dynamikou jistě nikoho neurazí. S tímto motorem totiž vůz zrychluje z klidu na 100 km/h za 6,9 s a největší rychlost je 230 km/h, to vše u vozu, jehož hmotnost přesahuje dvě tuny. Navíc se kombinovaná spotřeba v EU testovacím cyklu zlepšila o 16 % (resp. 1,2 l/100 km) na 6,2 l/100 km. Emise CO2 se v závislosti na zvolených pneumatikách pohybují v rozmezí 162 až 164 g/km. Je potřeba zdůraznit, že nejen tento motor, ale všechny motory nabízené pro nové BMW X5 již nyní splňují emisní normu EU6, jež vejde v platnost v září 2014. U vznětových motorů jsou nízké emisní hodnoty dosaženy použitím katalyzátoru NOx a katalyzátoru SCR se vstřikováním močoviny.

Agregát je i v tomto případě spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou. Ta řadí hladce a svou charakteristiku nejlépe předvede při pohodové jízdě na dálnici, kdy se při nejvyšší povolené rychlosti 130 km/h dostane motor do režimu otáček okolo 2 000 1/min a jeho spotřeba se ustálí někde na hranici slabě nad 7 l/100 km. Díky výbornému odhlučnění je navíc jízda plná pohody. Vůz nabízí několik jízdních režimů. Ideálního kompromisu dosáhnete přepnutím systému Driving Experience Control do nastavení Comfort. Vůz pak bez jakýchkoliv problémů doslova vyhlazuje i větší množství nerovností. Pokud ale chcete zvolit například sportovnější jízdu, máte na vývěr z dalších možností. Další režimy k nastavení jsou SPORT, SPORT+ a ECO PRO. Vše se volí stiskem tlačítka a umožňuje řidiči upravovat charakteristiku odezvy plynového pedálu, charakteristiku posilovače řízení, chování samočinné převodovky. A pokud zvolíte do svého vozu doplňkový paket Adaptivní odpružení Comfort nebo Professional, upravit je možné také charakteristiku aktivních tlumičů Dynamic Damper Control. U vozů vybavených pakety Adaptivní odpružení Comfort a Professional lze upravovat také vlastnosti aktivních stabilizátorů a diferenciálu Dynamic Performance Control. Díky tomu je pak jízda ještě zábavnější. Tuto funkci jsme ale u námi zapůjčeného vozu neměli k dispozici, tak snad příště.

V režimu ECO PRO pak systém přepne elektricky ovládané funkce, jako je klimatizace, vyhřívaná sedadla nebo vyhřívaná zpětná zrcátka, do energeticky úsporného režimu. V režimu se aktivuje také funkce jízdy setrvačností na neutrál, která odpojuje motor pokaždé, když řidič v rychlostech mezi 50 až 160 km/h sundá nohu z plynového pedálu a zároveň nestiskne brzdový pedál. To umožňuje jet bez brzdění motorem a snížit spotřebu. Ve spolupráci s navigací Professional lze zvolit hospodárnou trasu ECO PRO. Je-li navigační systém aktivní, dokáže předvídavý software řidiči radit, kde přesně sundat nohu z plynu. Nová X5 přichází ale i s dalšími prvky BMW EfficientDynamics. Mezi ně patří rekuperace kinetické energie, funkce Auto Start Stop, aktivně řízené příslušenství motoru, elektrický posilovač řízení, pneumatiky s nízkým valivým odporem a množství dalších opatření snižující hmotnost a odpor vzduchu. Díky použití vysokopevnostní oceli pro hlavní nosnou strukturu, termoplastů na předních blatnících, hliníku na kapotě motoru a hořčíku na hlavním nosníku přístrojové desky došlo ke snížení hmotnosti vozu. V závislosti na modelu je až o 90 kg lehčí než srovnatelně vybavená předchozí generace. To vše přispívá k výše uvedeným příznivých hodnotám spotřeby paliva.

BMW plné elektronických pomocníků

Pokud jde o elektronické pomocníky, je jich zde také celá řada. Stabilizace DSC, ABS, kontrola trakce DTC, kontrola brzdění v zatáčkách CBC, brzdový asistent DBC a elektronická náhrada samosvorného diferenciálu ADB-X. Další funkce zahrnují posilovač brzd, funkci přednatlakování brzd pro případ nouze, asistent rozjezdu, kompenzaci vadnutí brzd, sušení brzd, stabilizaci přívěsu a asistent pro sjíždění z kopce. Nový bezpečnostní paket Driving Assistant zahrnuje systém Lane Departure Warning a přednárazový varovný systém s funkcí brzdění, jenž umí detekovat vozidla vpředu a do rychlosti 60 km/h také chodce, kteří se nacházejí v dráze vozu. Je-li rozpoznáno hrozící nebezpečí srážky, systém vydá vizuální a zvukové varování a v ten samý moment přednatlakuje brzdovou soustavu pro co nevyšší brzdný účinek. Driving Assistant Plus poskytuje ještě větší pomoc. V tomto paketu jsou funkce Driving Assistant doplněny o adaptivní tempomat Active Cruise Control s funkcí Stop & Go. Systém udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu, a to v jakékoliv rychlosti až do 210 km/h. Kombinace vpředu umístěné kamery a radarových senzorů registruje přijíždějící či stojící vozidla. Je tu také funkce Traffic Jam, která auto automaticky řídí v koloně. V rychlostech do 40 km/h monitoruje nejen vzdálenost od vpředu jedoucího vozu, ale také vůz udržuje v jízdním pruhu pomocí zásahů do řízení. Nejnovější generace parkovacího asistentu BMW Parking Assistant pak ovládá nejen řízení, ale také plynový a brzdový pedál, a volí si vhodný převodový stupeň. Manévrování s vozem zjednodušuje zadní kamera a systém Surround View, který poskytuje 360o pohled na vůz a jeho okolí a promítá jej na kontrolní displej. K dispozici bude rovněž plnobarevný Head-Up displej s novými možnostmi zobrazení; BMW Night Vision se systémem rozpoznávání osob a zvířat a funkcí Dynamic Light Spot. Funkce BMW ConnectedDrive, dostupné přes chytrý telefon nebo vestavěnou SIM kartu, nabízejí přístup k velkému množství mobilních služeb a internetových kancelářských služeb, cestovním a zábavním aplikacím. Hands-free systém s USB konektorem patří do standardní výbavy. K dispozici jsou také funkce vzdálené obsluhy, připojení k internetu přímo z vozu a Online zábavy, nabízející přístup k přibližně 12 milionům skladeb. Funkce BMW ConnectedDrive Office umožňuje zobrazovat e-maily, schůzky, kontakty, záznamy v kalendáři a poznámky na kontrolním displeji v kokpitu vozu. Obsahuje také funkci diktování, jež umí převést hlasové poznámky do podoby psaného textu, který může být odeslán SMS nebo e-mailem. Tyto systémy jsou jednak součástí sériové výbavy a pak také výbavy na přání.

Nové BMW X5 opět posunulo hranice, které mohou zákazníci očekávat od vozů v této kategorii. A tak šťastným majitelům nezbývá než popřát hodně ujetých kilometrů.

Model

BMW X5 xDrive30d

Délka (mm)

4 886

Šířka (mm)

1 938

Výška (mm)

1 762

Rozvor (mm)

2 933

   

Rozchod vpředu (mm)

1 640

Rozchod vzadu (mm)

1 646

Motor

 

Zdvihový objem (cm3)

2 993

Válce/ventily

6/4

Výkon (kW/k 1/min)

190/258  4 000

Točivý moment (N.m/ 1/min)

560/1500-3000

Převodovka

8 AT

Největší rychlost (km/h)

230

Zrychlení 0-100 km/h (s)

6,9

Spotřeba kombinovaná (l/100 km)

6,2

Pohotovostní hmotnost (kg)

2070

Základní cena (Kč)

1 520 000

Cena testovaného vozu (Kč)

2 203 400