MotorInfo

Technologie Bosch start_stop pro novou Kia cee´d ISG

13.10.2008 14:03
Technologie Bosch start_stop pro novou Kia cee´d ISG

S kompaktním vozem Kia cee´d, model ISG přijde na začátku roku 2009 do sériové výroby opět další vozidlo vybavené systémem Bosch start/stop.

Dodavatel poskytne do vozů Kia cee´d vybavených systémy start/stop startér, systém řízení motoru a čidlo klikového hřídele. Bosch vyrábí podobné systémy od roku 2007. Do poloviny roku 2008, bylo touto technologií vybaveno více, než půl miliónu vozů. „Systémy start/stop představují nízkonákladovou cestu, jak snížit kombinovanou spotřebu vozidla, a tím i emise CO2 až o pět procent," říká Stefan Asenkerschbaumer, prezident divize Bosch Starter Motors and Generators. „V současné době očekáváme, že do začátku roku 2012 bude systémem start/stop vybavena polovina nových automobilů v Evropě."

Bosch nyní pracuje na vývojových projektech s řadou výrobců. Kromě automobilky Kia plánují zavedení sériové výroby v příštích měsících tři další výrobci automobilů. Systém automaticky zastaví motor, když se zastaví vozidlo, například na semaforech. Motor se opět nastartuje, jakmile řidič sešlápne spojku, aby opět zařadil rychlost. Nejvyšší úspory paliva se dosáhne na zaplněných ulicích měst, kde lze podle testů, které provedla Kia, ušetřit až 15 procent. Bosch podstatně zvýšil jmenovitý počet startů startérem start/stop, a tím v důsledku zvýšil jeho životnost v porovnání s běžnými startéry. Silnější elektromotor startéru a snížená hlučnost dosažená zdokonalenými převody zaručuje bezpečné, rychlé a tiché spouštění motoru. Přes rozšířené funkční možnosti je startér kompaktní a jeho integrace do vozidla je nadále velmi jednoduchá. Řídicí jednotka motoru, kterou také dodává Bosch, obsahuje software používaný k analýze všech souvisejících dat a k zapínání a vypínání motoru. Bosch také dodává čidlo klikového hřídele, které oznamuje systému, ve které poloze se hřídel přesně nachází.

Systémy Bosch start/stop vycházejí ze zkušeností společnosti v oblasti technologií startérů, agregátů a řízení energií. Jelikož startovací systémy z podstatné části stojí na stávajících součástech, mluví v jejich prospěch i vynikající poměr náklady-přínos. Navíc jsou na rozdíl od ostatních technologií vhodné pro studené starty vznětových motorů. Bosch nabízí téměř všechny komponenty pro takovéto systémy: speciálně uzpůsobený startér, řídicí software, čidlo klikového hřídele, čidlo baterie a vysoce výkonný alternátor.