MotorInfo

Technologie Bosch start/stop ve Fiatu 500

21.12.2008 22:04
Technologie Bosch start/stop ve Fiatu 500

Technologii Bosch start/stop nacházíme u čím dál většího počtu osobních aut. Od března 2009 zavádí Fiat svůj první model se systémem start/stop - model Fiat 500.

Bosch dodává speciálně upravený startér, systém řízení motoru a čidlo baterie. Bosch vyrábí tuto technologii start/stop od roku 2007 a už dodal 500 000 startérů, například pro BMW a Mini. Stefan Asenkerschbaumer, prezident divize Bosch Starter Motors and Generators věří, že tento trh v několika příštích letech rychle poroste. „V roce 2008 je zhruba pět procent vozidel v Evropě vybaveno systémem start/stop. Do roku 2012 odhadujeme, že jej bude mít každé druhé auto, většinou technologii Bosch." V několika příštích měsících začne sériová výroba dalších aut vybavených touto technologií Bosch - například Kia cee'd.

Zkušební jízdy techniků Bosch ukázaly, že systém start/stop snižuje spotřebu paliva, a také emise CO2 v Novém evropském cyklu řízení (NEDC) až o 5 procent. Dle NEDC může úspora dosáhnout v městské části až 8 %. Systémy start/stop automaticky vypínají motor, když vozidlo není v pohybu, například na semaforech. Motor se nastartuje, jakmile řidič sešlápne spojkový pedál, aby zařadil rychlost. Jelikož systémy kolem startérů často ve velké míře vycházejí ze stávajících součástí, je jejich poměr náklady-přínos vynikající. A na rozdíl od ostatních technologií je toto řešení vhodné i pro studené starty dieselových motorů.

U Fiatu 500 bude systém zpočátku k dispozici v kombinaci s automatizovanou manuální převodovkou Dualogic a s 1,2 litrovým motorem. Fiat plánuje instalovat systém do ostatních variant a modelů už v roce 2009. Bosch upravil životnost startérů na mnohem větší počet startů. Silný elektromotor startéru spolu s posílenou záběrovou mechanikou zaručuje bezpečné, rychlé a tiché nastartování motoru za každé situace. Bosch dodává pro Fiat 500 také řídicí jednotku motoru, včetně softwaru pro analýzu všech příslušných dat z čidel a pro vypínání a startování motoru. Kromě toho dodává Bosch i čidlo baterie. To vypočítává momentální stav nabití baterie a převádí tuto informaci do systému řízení energie.

Systémy Bosch start/stop mohou čerpat z odborných zkušeností společnosti s technologií startérů, pohonů a řízení energie. Kromě startéru, řídicího softwaru a čidla baterie zahrnuje systém jako celek čidlo klikového hřídele a čidla jednotlivých pedálů. Vysoce účinný alternátor v kombinaci s vysoce odolnou baterií znamenají prodloužení doby, kdy auto stojí s vypnutým motorem.