MotorInfo

Toyota zpochybňuje analýzy "samovolného zrychlování" svých vozidel

11.3.2010 23:35
Toyota zpochybňuje analýzy

Toyota vyjádřila své vážné pochybnosti o platnosti, použité metodice a důvěryhodnosti pokusu demonstrovat údajné „samovolné zrychlování" vozu Toyota Avalon, který provedl expert prof. David Gilbert z Univerzity Southern Illinois, a který byl odvysílán v pořadu ABC News a objevil se i na webových stránkách.

Z komplexní analýzy provedené celosvětově uznávanou technickou společností Exponent i vlastního testování automobilkou Toyota vyplývají následující závěry týkající se pokusu profesora Gilberta:

Elektronické systémy vozidla byly několika různými způsoby analyzovány a přestavěny za použití konkrétní posloupnosti kroků a za podmínek, které v reálném provozu nemohou prakticky nikdy nastat bez viditelných důkazů. Elektronické systémy vozu Toyota byly aktivně upraveny tak, aby imitovaly stav, kdy je naplno sešlápnut plynový pedál. Velmi podobné výsledky byly prokazatelně dosaženy i u vozidel jiných výrobců.

V pokusu odvysílaném 22. února na kanálu ABC prof. Gilbert za asistence redaktora Briana Rosse tvrdil, že odhalil „nebezpečnou" chybu v elektronickém řídicím systému Toyota, která údajně může vést k neúmyslnému zrychlování vozidla. Den poté pak prof. Gilbert nabídl předběžnou zprávu se závěry svých zkoumání ve svědectví před americkou Sněmovnou reprezentantů, podvýborem pro energetiku a obchod zabývajícím se dohledem a šetřením. Technici společnosti Exponent, která je jednou z předních amerických poradenských společností pro technické a vědecké záležitosti, ve spolupráci s techniky společnosti Toyota pak pokusy pana Gilberta přezkoumali a zopakovali s reprezentativním vzorkem vozů jiných značek, přičemž dosáhli podobných výsledků. Ředitelka pro elektronické systémy z Technického centra Toyoty Kristen Tabar shrnuje tři nejvýznamnější sporné body vykonstruovaného pokusu prof. Gilberta.

„Za prvé: elektrický obvod, který byl zpětně analyzován a opět zapojen, se nebude chovat stejně jako původně navržený a implementovaný obvod," uvedla Kirsten Tabar. „Za druhé: od žádné automobilky by se nemělo očekávat, že má navrhovat postupy detekce uměle vyvolaných událostí, aniž by existovaly jakékoli důkazy o tom, že takové události mohou v reálném světě nastat. „Za třetí: pokud by uměle vyvolané podmínky vytvořené prof. Gilbertem skutečně v reálném světě nastaly, existovaly by o tom zjistitelné důkazy."

Technici společnosti Exponent a automobilky Toyota nenašli žádné důkazy o tom, že by některý z kroků vyskytujících se v pokusu prof. Gilberta v reálném světě existoval. Samotná skutečnost, že Toyota Avalon použitá prof. Gilbertem v rámci pokusu nehlásila chybový kód diagnostiky proto neznamená, že bezpečnostní závadu nelze detekovat. Totéž platí i pro reprezentativní vzorek vozidel jiných výrobců, které společnosti Exponent a Toyota testovaly.

Jak se ukázalo při svědectví před americkým Kongresem, předběžná zpráva prof. Gilberta byla objednána Seanem Kanem, placeným zástupcem soudních právníků angažujících se ve sporech s automobilkou Toyota a dalšími výrobci automobilů. Pan Kane rovněž vystoupil ve vysílání ABC News a podpořil tvrzení, že pokus prof. Gilberta odhalil závadu v systému elektronicky regulované škrticí klapky, která by mohla vést k nechtěnému zvyšování otáček motoru u vozů Toyota a Lexus. Ve zpravodajské relaci nijak nebyl zmíněn vztah mezi panem Kanem, prof. Gilbertem a soudními právníky podporujícími obhajobu pana Kaneho, ani nebyla nabídnuta příležitost automobilce Toyota tento pokus shlédnout, ani čas zaujmout k tomuto nějaký postoj.

Toyota je toho názoru, že veřejnost i výbory amerického Kongresu byly pokusem prof. Gilberta a zpravodajstvím ABC News mylně informovány. To dalo vzniknout nepodloženým pochybnostem o bezpečnosti vozidel značek Toyota a Lexus. Toyota je i nadále pevně přesvědčena o dokonalé funkčnosti systému elektronicky regulované škrticí klapky ve svých vozech, přičemž médiím ani Kongresu nebyly doposud předloženy žádné přesvědčivé důkazy o tom, že by tomu bylo jinak. Elektronické systémy ve vozech Toyota jsou vybaveny několikanásobným jištěním, které v případě selhání systému vypne nebo sníží výkon motoru. Ani po zevrubných testech těchto systémů automobilkou Toyota se neukázaly žádné známky nesprávné činnosti, které by mohly vést k neúmyslnému zrychlování.