MotorInfo

V Evropě se jezdí na podhuštěných pneumatikách

6.5.2012 12:35
V Evropě se jezdí na podhuštěných pneumatikách

Bridgestone v roce 2011 zkontroloval stav pneumatik 46 000 vozů v 11 evropských zemích. Výsledky těchto kontrol ukazují, že 63 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách.

Podle kalkulací odborníků společnosti Bridgestone se v důsledku tohoto zlozvyku zbytečně spotřebuje 3,1 miliardy litrů paliva ročně v hodnotě 5 miliard euro. Pro životní prostředí to znamená zvýšení emisí CO2 o 7,4 milionu tun ročně, což odpovídá nárůstu emisí CO2 o 2,7 g/km u všech vozidel provozovaných na evropských silnicích.

„Stejně jako v předchozích letech výsledky ukazují, že většina řidičů si není vědoma nákladů a rozsahu škod pro životní prostředí, které má na svědomí nedostatečná péče o pneumatiky,“ říká Tom Fukuda, viceprezident společnosti Bridgestone Europe zodpovědný za prodej a marketing.

Bridgestone provedl v rámci svých aktivit na podporu bezpečnosti kontroly již více než 180 000 pneumatik u nákupních středisek a na veřejných parkovištích. Analýza výsledků ukazuje, že 17,5 % motoristů jezdí na závažně podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,5 baru pod doporučenou hodnotou tlaku) a 4,3 % z nich velmi ohrožuje bezpečnost silničního provozu jízdou na kriticky podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,75 baru pod doporučenou hodnotou tlaku).

1 z 5 pneumatik vyžaduje výměnu

Téměř 20 % používaných pneumatik je také opotřebeno pod hranici evropskou legislativou povolené minimální hloubky dezénu 1,6 mm, což představuje bezprostřední bezpečnostní riziko pro řidiče vozidla, cestující i ostatní účastníky silničního provozu. Řidiči těchto vozů se mohou setkat s akvaplaningem při rychlostech až o 40 % nižších než obvykle a zároveň podstupují vysoké bezpečnostní riziko způsobené ztrátou přilnavosti. Více než 3,5 % kontrolovaných pneumatik vykazuje jak kritické opotřebení, tak i kritické podhuštění, což řidiče vystavuje dvojnásobnému ohrožení.

Nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor pneumatik

Výsledky kontrol svědčí o tom, že mnozí motoristé si neuvědomují, že v pneumatice se stejně jako v balonu snižuje v průběhu času přirozeně tlak vzduchu a že jízda s nesprávným tlakem je nejen nebezpečná, ale vede i k plýtvání palivem a výraznému zvýšení emisí CO2. Je to způsobeno tím, že tlak vzduchu v pneumatice výrazně ovlivňuje velikost valivého odporu pneumatiky, který patří mezi klíčové faktory ovlivňující výši spotřeby paliva vozidla. V závislosti na typu silnice a jízdním stylu připadá na valivý odpor 18 až 26 % celkové síly, kterou musí vozidlo vynaložit na překonání všech jízdních odporů. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatice zvyšuje velikost valivého odporu, má přímý vliv na hospodárnost jízdy a množství vypouštěných emisí.

Ohrožení osobní bezpečnosti

Jízda na podhuštěných pneumatikách je také nebezpečná. Při sníženém tlaku vzduchu v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad vozem, který se tak může dostat snadněji do smyku. Nízký tlak vzduchu v pneumatice má také extrémně negativní vliv na životnost pneumatiky v důsledku nadměrného namáhání ramenní oblasti pneumatiky a jejího zahřívání při ohýbání bočních stěn. Motoristům s kriticky nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách hrozí kvůli uvedeným faktorům defekt pneumatiky.

Bridgestone pokračuje v podpoře ekologičtější silniční dopravy

Bridgestone rozšířil v roce 2011 svou řadu ekologických pneumatik Ecopia pro osobní a užitková vozidla. Pneumatiky Ecopia přispívají k prevenci globálního oteplování snižováním emisí CO2, protože jejich menší valivý odpor snižuje spotřebu paliva. Díky nové technologii směsi vyvinuté společností Bridgestone dosahují pneumatiky Ecopia menšího valivého odporu bez kompromisů v oblasti přilnavosti a bezpečnosti.

Rozsah kampaně

2005

zkontrolováno 8 700 vozů

10 zemí

2006

zkontrolováno 20 300 vozů

19 zemí

2007

zkontrolováno 38 867 vozů

19 zemí

2008

zkontrolováno 31 178 vozů

14 zemí

2009

zkontrolováno 52 400 vozů

15 zemí

2010

zkontrolováno 38 200 vozů

 8 zemí

2011

zkontrolováno 46 000 vozů

11 zemí

Výsledky 2011

Nahuštění pneumatik

 

 17,5 % kontrolovaných vozidel používalo závažně podhuštěné pneumatiky (4,3 % kriticky podhuštěno)

3,5 % pneumatik vykazovalo kritické opotřebení akritické podhuštění.

 

Opotřebení kvůli nízkému tlaku vzduchu

+

hloubka dezénu pneumatiky

 

6 % kontrolovaných pneumatik má o 30 % kratší životnost v důsledku podhuštění

19,7 % kontrolovaných pneumatik má hloubku dezénu nižší než legislativou požadovaných 1,6 mm.

 

Důsledky nízkého tlaku vzduchu pro životní prostředí

 

19,1 milionu pneumatik končí svou životnost předčasně v důsledku nadměrně rychlého opotřebení

18-26 % celkového jízdního odporu vozidla je způsobeno valivým odporem pneumatik

17,5 % kontrolovaných řidičů jezdí s výrazně zvýšenou spotřebou paliva v důsledku nízkého tlaku vzduchu v pneumatikách

V důsledku podhuštění se vyplýtvá 3,1 miliardy litrů paliva za 5 miliard eur.
Tím se zvyšují emise CO2 o 7,4 milionu tun

To odpovídá zvýšení míry emisí o 2,7 g CO2/km u každého vozidla na evropských silnicích!