Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Bridgestone v roce 2011 zkontroloval stav pneumatik 46 000 vozů v 11 evropských zemích. Výsledky těchto kontrol ukazují, že 63 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách.
Podle kalkulací odborníků společnosti Bridgestone se v důsledku tohoto zlozvyku zbytečně spotřebuje 3,1 miliardy litrů paliva ročně v hodnotě 5 miliard euro. Pro životní prostředí to znamená zvýšení emisí CO2 o 7,4 milionu tun ročně, což odpovídá nárůstu emisí CO2 o 2,7 g/km u všech vozidel provozovaných na evropských silnicích.
„Stejně jako v předchozích letech výsledky ukazují, že většina řidičů si není vědoma nákladů a rozsahu škod pro životní prostředí, které má na svědomí nedostatečná péče o pneumatiky,“ říká Tom Fukuda, viceprezident společnosti Bridgestone Europe zodpovědný za prodej a marketing.
Bridgestone provedl v rámci svých aktivit na podporu bezpečnosti kontroly již více než 180 000 pneumatik u nákupních středisek a na veřejných parkovištích. Analýza výsledků ukazuje, že 17,5 % motoristů jezdí na závažně podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,5 baru pod doporučenou hodnotou tlaku) a 4,3 % z nich velmi ohrožuje bezpečnost silničního provozu jízdou na kriticky podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,75 baru pod doporučenou hodnotou tlaku).
1 z 5 pneumatik vyžaduje výměnu
Téměř 20 % používaných pneumatik je také opotřebeno pod hranici evropskou legislativou povolené minimální hloubky dezénu 1,6 mm, což představuje bezprostřední bezpečnostní riziko pro řidiče vozidla, cestující i ostatní účastníky silničního provozu. Řidiči těchto vozů se mohou setkat s akvaplaningem při rychlostech až o 40 % nižších než obvykle a zároveň podstupují vysoké bezpečnostní riziko způsobené ztrátou přilnavosti. Více než 3,5 % kontrolovaných pneumatik vykazuje jak kritické opotřebení, tak i kritické podhuštění, což řidiče vystavuje dvojnásobnému ohrožení.
Nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor pneumatik
Výsledky kontrol svědčí o tom, že mnozí motoristé si neuvědomují, že v pneumatice se stejně jako v balonu snižuje v průběhu času přirozeně tlak vzduchu a že jízda s nesprávným tlakem je nejen nebezpečná, ale vede i k plýtvání palivem a výraznému zvýšení emisí CO2. Je to způsobeno tím, že tlak vzduchu v pneumatice výrazně ovlivňuje velikost valivého odporu pneumatiky, který patří mezi klíčové faktory ovlivňující výši spotřeby paliva vozidla. V závislosti na typu silnice a jízdním stylu připadá na valivý odpor 18 až 26 % celkové síly, kterou musí vozidlo vynaložit na překonání všech jízdních odporů. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatice zvyšuje velikost valivého odporu, má přímý vliv na hospodárnost jízdy a množství vypouštěných emisí.
Ohrožení osobní bezpečnosti
Jízda na podhuštěných pneumatikách je také nebezpečná. Při sníženém tlaku vzduchu v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad vozem, který se tak může dostat snadněji do smyku. Nízký tlak vzduchu v pneumatice má také extrémně negativní vliv na životnost pneumatiky v důsledku nadměrného namáhání ramenní oblasti pneumatiky a jejího zahřívání při ohýbání bočních stěn. Motoristům s kriticky nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách hrozí kvůli uvedeným faktorům defekt pneumatiky.
Bridgestone pokračuje v podpoře ekologičtější silniční dopravy
Bridgestone rozšířil v roce 2011 svou řadu ekologických pneumatik Ecopia pro osobní a užitková vozidla. Pneumatiky Ecopia přispívají k prevenci globálního oteplování snižováním emisí CO2, protože jejich menší valivý odpor snižuje spotřebu paliva. Díky nové technologii směsi vyvinuté společností Bridgestone dosahují pneumatiky Ecopia menšího valivého odporu bez kompromisů v oblasti přilnavosti a bezpečnosti.
Rozsah kampaně
2005 |
zkontrolováno 8 700 vozů |
10 zemí |
2006 |
zkontrolováno 20 300 vozů |
19 zemí |
2007 |
zkontrolováno 38 867 vozů |
19 zemí |
2008 |
zkontrolováno 31 178 vozů |
14 zemí |
2009 |
zkontrolováno 52 400 vozů |
15 zemí |
2010 |
zkontrolováno 38 200 vozů |
8 zemí |
2011 |
zkontrolováno 46 000 vozů |
11 zemí |
Výsledky 2011
Nahuštění pneumatik
|
17,5 % kontrolovaných vozidel používalo závažně podhuštěné pneumatiky (4,3 % kriticky podhuštěno) 3,5 % pneumatik vykazovalo kritické opotřebení akritické podhuštění.
|
Opotřebení kvůli nízkému tlaku vzduchu + hloubka dezénu pneumatiky
|
6 % kontrolovaných pneumatik má o 30 % kratší životnost v důsledku podhuštění 19,7 % kontrolovaných pneumatik má hloubku dezénu nižší než legislativou požadovaných 1,6 mm.
|
Důsledky nízkého tlaku vzduchu pro životní prostředí |
19,1 milionu pneumatik končí svou životnost předčasně v důsledku nadměrně rychlého opotřebení 18-26 % celkového jízdního odporu vozidla je způsobeno valivým odporem pneumatik 17,5 % kontrolovaných řidičů jezdí s výrazně zvýšenou spotřebou paliva v důsledku nízkého tlaku vzduchu v pneumatikách V důsledku podhuštění se vyplýtvá 3,1 miliardy litrů paliva za 5 miliard eur. To odpovídá zvýšení míry emisí o 2,7 g CO2/km u každého vozidla na evropských silnicích! |