MotorInfo

V NABÍDCE JE MERCEDES-BENZ ACTROS TŘETÍ GENERACE

5.5.2008 14:40
V NABÍDCE JE MERCEDES-BENZ ACTROS TŘETÍ GENERACE

V roce 1996 uvedla společnost Mercedes-Benz na trh novou řadu nákladních automobilů - Mercedes-Benz Actros. Byla to vozidla nejtěžší hmotnostní kategorie, určená především pro dálkovou přepravu. A okamžitě slavila výrazné úspěchy - postupně získala na západoevropském trhu okolo dvaceti procent podílu, exportovala se do 98 zemí.

Nejvíce na nich byly ceněny příznivé celkové provozní náklady, spolehlivost, bezpečnost, vysoká životnost, ale i moderní design, úroveň komfortu v kabině.

Jedním z charakteristických rysů trhu užitkových a nákladních vozidel je trvalý růst požadavků na další zkvalitňování prakticky všech jejich vlastností. A Mercedes-Benz patří k těm výrobcům, kteří se na nové a nové požadavky na užitková a nákladní vozidla snaží co nejaktuálněji reagovat. To lze dokumentovat i na Actrosu - již na hannoverském IAA 2002 byla představena vozidla Actros 1832 až 4158 nové (druhé) generace. Na trh byla uvedena počátkem roku 2003. Charakterizovat je bylo možné především nabídkou motorů s vyššími výkony: V-motory série 500, šestiválcové (OM 501 LA) byly nabízeny v pěti výkonových kategoriích s výkonem od 235 kW (320 k) do 335 kW (456 k). Velkoobjemové osmiválcové motory pak ve třech výkonových kategoriích od 370 kW (503 k) do 425 kW (578 k). Zapomenout nelze, že v nabídce byly již i motory s technologií BlueTec. (Před třemi lety Mercedes uvedl na trh, jako první výrobce, motory s technologií BlueTec splňující normy Euro 4 a Euro 5). Další novinkou oproti Actrosům první generace byl (na základě požadavků zvláště řidičů) podstatně inovovaný interiér kabiny. Zákazník si mohl objednat i budku Megaspace.

DESIGN, BEZPEČNOST, HOSPODÁRNOST, KOMFORT

Počátkem března proběhla ve Stuttgartu prezentace třetí generace modelové řady Mercedes-Benz Actros. Zdálo by se, že je zbytečné dále inovovat vozidla, která mají takový úspěch na trhu: vozidel obou předešlých generací bylo od uvedení na trh v roce 1996 ve více než 100 zemích prodáno 550 tisíc jednotek, Actros se stal nejúspěšnějším modelem těžkého nákladního vozu. Nicméně, výrobce jde dál a představuje Mercedes-Benz Actros třetí generace. Čím vynikají? Především dalším zdokonalením v oblasti hospodárnosti, komfortu v kabině, bezpečnosti a designu. Jedinečným prvkem je sériová montáž samočinného řazení (převodovka Mercedes PowerShift 2). Nový Actros si tak opět může nárokovat vedoucí pozici v sektoru. Čím je výhodná zdokonalená převodovka Mercedes PowerShift - Mercedes PowerShift 2, která se v sérii dodává do všech nových silničních Actrosů? Ostatně i to je prvenstvím -Mercedes-Benz se stává jediným výrobcem užitkových automobilů, který v sériovém vybavení nabízí v těžkém nákladním vozidle plně automatizovanou převodovku, kombinovanou s řídicí elektronikou, která kromě samočinného řazení rychlostních stupňů a ovládání spojky obsluhuje řadu dalších funkcí. Výsledkem je nabídka především výhod komfortnější, ekonomičtější a bezpečnější jízdy. V nových Actrosech jsou nabízeny osvědčené motory BlueTec (hospodárný provoz a systém BlueTec je odlišuje i od motorů v předchozí generaci Actrosů) v šesti výkonových kategoriích - od 235 kW (320 k) do 350 W (476 k) motory V6 a ve třech výkonových kategoriích, od 375 kW (510 k) do 440 kW (598 k), motory V8. Praxe již prokázala, že systémem BlueTec umožňuje řidičům vozidel s těmito motory šetřit palivo - od počátku jejich zavedení motory s tímto systémem umožnily ušetřit okolo 300 miliónů litrů nafty a životní prostředí ušetřit zátěže 700 tisíc tun CO2. Samozřejmě se dnes již uvedené motory nabízejí i v normě Euro 5, která nabude platnosti od podzimu 2009.

NOVÁ MĚŘÍTKA KOMFORTU

Jako jeho předchůdci ve své době i Actros třetí generace stanovuje nová měřítka komfortu v kabině nákladního vozidla. Poprvé se u nákladního vozu objevuje nivoregulace pro vodorovnou polohu (horního) komfortního lůžka umožňující kvalitní spánek i na nerovném stanovišti, i spodní lůžko je vybaveno elastickým komfortním lamelovým roštem, vylepšená nezávislá klimatizace nabízí konstantní teploty a lepší ovzduší v kabině. Optimalizované řízení vzduchově odpruženého tahače návěsů je oproti Actrosu druhé generace přímější, zaručuje lepší držení stopy a lépe si poradí s vyjetými kolejemi na vozovce. Přispívá tak nejen k vyšší úrovni komfortu řízení, ale i k vyšší bezpečnosti v silničním provozu. Stran komfortu v kabině nelze nezmínit zvýšení „praktičnosti" - bez nadsázky opravdu obytného prostoru - v budce Megaspace. Je zde třeba i velké výkyvné zrcátko na holení, snadno se obsluhující sklopný stolek, držáky ručníků, respektive prádla apod. Nový Atros je nabízen se sadami komfortních výbav „Basic", „Classic" a „Top". Není snad třeba přesvědčovat, že úroveň komfortu v kabině výrazně ovlivňuje pocit pohodlí řidiče, potažmo úroveň jeho kondice a v neposlední řadě jeho ztotožnění se s pracovištěm. Pro snadné čistění kabiny je k dispozici přípojka pro stlačený vzduch.

BEZPEČNOST

Významnou roli hraje i nabídka řady výbav na přání, které rovněž slouží i bezpečnosti provozu. V nabídce jsou i asistenční systémy bezpečnosti ve výbavových „Sadách bezpečnosti" - Classic Safety, nebo Top Safety. Posledně jmenovaná sada obsahuje všechny disponibilní systémy včetně bezkonkurenčního systému Active Brake Assist. Nový Mercedes-Benz Actros je okamžitě rozeznatelný emocionálním, funkčním designem. Výrazně se změnilo čelo vozidla. Oproti předchůdci jsou podélné strany mřížky chladiče zakřivené a harmonicky se táhnou až ke sluneční cloně. Byl snížen počet lamel ozdobné mřížky před chladičem, jejich tvar je však mnohem výraznější - mají nyní se svými na konci vzhůru směřujícími křídly dynamické obrysy. Chromovaný střední díl zdůrazňuje dojem kvality a lehkosti. Směrem dolů spočívá čelo vozu na novém čelním spoileru, jehož decentní vzhled se třemi otvory a protiběžnou tangentou propůjčuje dojem síly a spojení s vozovkou.