MotorInfo

Velorex pro 21. století - legenda se vrací

11.3.2010 00:37
Velorex pro 21. století - legenda se vrací

S poněkud pozměněným názvem na Velor-X-Trike, ale s hrdostí na odkaz minulosti, se na naše silnice vrací legendární vozítko, které kromě jiného proslavila řada scén z kultovního filmu „Vrchní prchni".

Samozřejmě moderní pojetí Velorexu odpovídá současné technice a také cena už není ve výši „lidového" vozidla.

Velor-X-Trike je luxusní tříkolka, jejíž cena začíná někde těsně pod hranicí 20 000 EUR (zhruba půl milionu korun). Za to však nový majitel získá originál šitý jemu přímo na míru, a to včetně výběru motoru, jeho objemu i vyladění, specifického podvozku, výbavy, laku i otevírání dveří. Konstruktéři přesto ale zachovali základní prvky společné pro původní Velorex z roku 1950. Na novince tak najdeme vypletená motocyklová kola, svažující se záď, průduchy a mřížky v karosérii a další typické detaily.

Opavská firma Motoscoot, která za celým projektem stojí, vůbec neuvažuje o sériové produkci těchto tříkolek. Prozatím počítá s výrobou šesti kusů za rok pro konkrétní zákazníky, a ti se prý již hlásili ještě před samotnou premiérou v Brně na MOTOSALONU.
Velor-X-Trike je celokapotovaný se špičkovou laminátovou karoserií, která byla pro premiéru provedena v měňavém laku. Celý tvar tříkolky vlastně tvoří rám, jež má kromě nosných funkcí i funkci ochrannou. Nejpropracovanější je zadní část, kde je na důmyslných ližinách usazen motor. Tím vznikl univerzální podvozek, do kterého je možné zamontovat prakticky jakoukoliv motocyklovou pohonnou jednotku. V případě premiérového prototypu byl použit vyladěný čtyřválec z motocyklu Honda CB1300. Vyladěný motor v tříkolce dává největší výkon 117 koní a točivý moment má hodnotu 132 N.m a tříkolka prý díky němu dokáže zrychlovat i v kratším čase než Ferrari.

Inspirace původním Velorexem je zřejmá hlavně ze svažující se zádi a charakteristických designových prvků na karoserii, ale moderní třístopý sporťák překvapí spoustou luxusních vychytávek. Uvnitř na cestující čekají sportovní anatomické sedačky se čtyřbodovými pásy, nebo rádio s DVD a výklopným displejem. Pozornost budí dveře, které při otevření nejprve lehce odskočí do boku a pak se vyklopí nahoru jako u vozů Lamborghini. Taková výbava ovšem spadá už do dražší verze Grand Lux a ultrasportovní verze Racing s odlehčeným rámem i podvozkem a motorem vyladěným na výkon přes 200 koní. V nabídce společnosti Motoscoot jsou také verze Standard s motorem do objemu 750 cm3 a Lux s motorem do objemu 1 000 cm3.
Hodně zajímavou skutečností je i rychlost realizace nového vozidla - od rozhodnutí k premiéře uběhlo pouhých šest měsíců! Důvodem spěchu byla snaha o první představení na tuzemském veletrhu, kde byl vybrán brněnský MOTOSALON, protože Velor-X-Trike se svým charakterem blíží spíše luxusní motorce než malému automobilu. Slavnostního odhalení novinky se zúčastnil jednak autor myšlenky a majitel prototypu Pavel Brída ze společnosti Motoscoot, spolu s hlavním konstruktérem Pavlem Pilousem ze společnosti Member Hořovice; příležitost světové premiéry si ale nenechal ujít ani Mojmír Stránský, který byl spolu se svým bratrem autorem konstrukce původního Velorexu z roku 1950. Po světové premiéře v Brně vyrazí supermoderní česká tříkolka dobývat také zahraniční trhy. Ještě letos se představí na veletrzích v Moskvě, Dubaji, Tokiu a Las Vegas.