Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA) zveřejnila předběžné údaje o světové výrobě automobilů za rok 2010, uvádí Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
Celkem bylo v roce 2010 (dle zveřejněných údajů OICA) ve světě vyrobeno více než 58,4 milionu osobních automobilů, což je téměř o 21 % (o cca 10,1 milionu ks) více než v roce 2009. Více než 56 % osobních automobilů bylo přitom vyrobeno v asijských zemích. Celková produkce automobilů (osobní, užitková a autobusy) dosáhla hodnoty přes 77,8 milionu ks a zvýšila se oproti roku 2009 o více než 25 % (to je o cca 15,7 milionu ks).
V celosvětovém pořadí dle výroby osobních automobilů se Česká republika umístila na 14. místě s produkcí 1 069 518 ks, což představuje 1,4 % světové výroby osobních automobilů. Mezi evropskými výrobci osobních automobilů (nepočítaje Rusko) se Česká republika umístila na 5. místě (za Německem, Francií, Španělskem a Velkou Británií) a její podíl na celkové evropské výrobě osobních automobilů činil 7,1 %. Pokud se započte i výroba užitkových vozidel (= lehká užitková, nákladní automobily a autobusy), tak České republice patří 17. místo ve světě a 5. místo v Evropě (při nezapočtení Ruska).
Česká republika tedy patří mezi přední výrobce osobních automobilů.
Země |
výroba osobních automobilů na 1 000 obyvatel |
Slovensko | 101,9 |
Česká republika | 101,8 |
Slovinsko | 97,3 |
Po přepočtu výroby osobních automobilů na 1 000 obyvatel je Česká republika na 2. místě ve světě, těsně za Slovenskem. Zde nutno uvést, že malá část produkce Škody Auto byla vykázána jako malá užitková vozidla (v počtu 2 745 ks), i když se jedná v podstatě o osobní automobily. Obdobně však tomu je zřejmě i v případě Slovinska, naopak Slovensko nevykázalo v segmentu malých užitkových vozidel žádnou výrobu. V celkové výrobě automobilů (tedy včetně malých užitkových, nákladních a autobusů) na 1 000 obyvatel patří České republice rovněž 2. místo ve světě, tentokrát těsně za Slovinskem.
Země |
celková výroba automobilů na 1 000 obyvatel |
Slovinsko | 102,6 |
Česká republika | 102,4 |
Slovensko | 101,9 |
Důležitým ukazatelem je meziroční růst či pokles výroby v jednotlivých státech. Rok 2010 jednoznačně potvrdil trend růstu produkce osobních automobilů zejména však v zemích mimo Evropskou unii.
Nejvyšší růst výroby mezi roky 2010 a 2009 byl - jak u osobních automobilů, tak u celkové výroby vozidel - zaznamenán v Rusku. Z dalších zemí s výrazným nárůstem produkce (a výrobou v roce 2010 vyšší než 300 000 ks) nutno jmenovat Thajsko, Indonésii, Mexiko, Argentinu, Kanadu, Čínu, USA, Indii a Taiwan. Výroba osobních automobilů v Rusku vzrostla o 102,8 % (+ 612 523 ks), v asijských zemích činil nárůst 27,10 % (+ 6 974 608 ks) a v souhrnu za Mexiko, Argentinu a Brazílii se jednalo o nárůst ve výši 21,21% (+ 827 266 ks). V USA a Kanadě byl podchycen nárůst výroby osobních automobilů v souhrnu o 20,57 % (+ 631 228 ks osobních, nárůst výroby všech automobilů v obou zemích však přesáhl 35 % - u těchto zemí nutno upozornit na specifiku výroby, kde převažuje výroby „užitkových“ vozidel).
V zemích EU došlo k nárůstu výroby osobních automobilů pouze o 7,34 % (+1 031 581 ks). Pokles výroby osobních automobilů oproti roku 2009 v zemích s relativně vysokou automobilovou výrobou byl zaznamenán v Polsku, Itálii a Belgii.