MotorInfo

Zkreslování skutečného stavu ojetin bylo opět potvrzeno

15.6.2010 14:49
Zkreslování skutečného stavu ojetin bylo opět potvrzeno

Společnost Auto AZ Consulting provedla ve spolupráci se společností Cebia u několika ojetých vozů, které byly vybrány zástupci médií, porovnání skutečného a inzerovaného stavu.

Výsledek těchto prověrek jasně potvrzuje pokračující trend záměrného zkreslování a manipulování s informacemi o vozidlech při jejich prodeji. Čtyři z osmi prověřených vozů mají podle zjištění Auto AZ Consulting při prohlídkách a s ověřením pomocí systému Cebia prokazatelně stočený tachometr, některé o více než 100 000 km. U jedné Škody Octavia se dokonce prokázala vícenásobná úprava ujetých kilometrů za dobu jejího provozu. U dvou dalších vozidel z dovozu sice nelze manipulaci se stavem tachometru doložit, ale jejich aktuální technický stav odpovídá více než dvojnásobku udávaných kilometrů. Jedním z nich je Citroën C5 z operativního leasingu, který v prvních dvou letech najel 120 tisíc km. V následujících třech letech provozu najel dohromady už jen dalších 10 tisíc km. „Automobil, který ujede 60 tisíc kilometrů ročně v prvních dvou letech, zpravidla nejezdí poté u stejného majitele již jen tři a půl tisíce kilometrů ročně," informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting. Jednoduchým propočtem průměrného ročního nájezdu lze tedy odvodit pravděpodobný skutečný nájezd tohoto vozu na zhruba 300 000 km, čemuž dle prověření Auto AZ Consulting odpovídá i jeho skutečný stav. Laik by však tuto skutečnost pravděpodobně neodhalil. Z takovýchto manipulací vyplývá pro nového majitele mnoho možných finančních i bezpečnostních rizik. Ojetina s najetými 250-300 tisíci km je na pokraji své životnosti a nelze s jistotou odhadnout, jaká závada může nového majitele brzy postihnout. „Potíž je ale právě v tom, že o této skutečnosti nic nevíte. Pokud vám třeba praskne rozvodový řemen při předjíždění, může mít takové zanedbání údržby fatální následky. Přitom jste do té doby žili v dobré víře, že podle stavu počítadla kilometrů máte na tento úkon ještě dost času," upozorňuje Aleš Zich.

Velmi často dnes uvádějí autobazary u většiny inzerovaných vozidel servisní knížku. Dlouhodobá praxe i výsledky tohoto průzkumu ukázaly, že většina servisních knížek je vedena nejdéle do doby skončení záruky na automobil. Někdy dokonce chybí servisní záznamy úplně a servisní knížka je nevyplněná. „Taková servisní knížka je pak v podstatě k ničemu. Tento fenomén je dnes bohužel velmi rozšířený a náš průzkum to potvrdil," říká Aleš Zich. Pouze dvě vozidla z osmi prověřovaných měla servisní knihu řádně vedenu do doby prodeje a stav najetých kilometrů odpovídal skutečnosti.

Při prověrce pracovníkem Auto AZ Consulting byly u několika vozů zjištěny opravy a lakování vnějších dílů karoserie, které nikdo z prodejců nepřiznal předem. U jedné Octavie, která měla zároveň i stočené kilometry přibližně o 120 000 km, byly zjištěny známky po rovnání nosných částí karoserie. Ani takto rozsáhlé poškození nebylo předem přiznáno, dokud na něj pracovník Auto AZ Consulting výslovně neupozornil. „Výsledky těchto prověrek i naše dlouhodobé zkušenosti z praxe jasně ukazují, že vybírat automobil v českém autobazaru bez komplexního prověření zkušeným odborníkem, bez ověření kilometrového nájezdu a dalších skutečností například z databází společnosti Cebia je vysoce rizikové a může znamenat nemalé finanční ztráty pro kupujícího," uzavírá Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

Jak se v praxi vyhnout problémové reklamaci:

1) Nechat si vždy technický stav ojetého vozu před koupí pečlivě prověřit od nezávislého odborníka.

2) Kupovat ojetiny jen u ověřených autobazarů, v ideálním případě přímo od dealerů nových vozů s vlastním servisním zázemím.

3) Zjistit si a pečlivě prověřit servisní historii kupovaného vozu a soulad se servisní knížkou včetně její pravosti.

4) Pokud někdo nerad čte smlouvy nebo jim příliš nerozumí, vyplatí se nechat si smlouvu před podpisem zkontrolovat od nezávislého odborníka či právníka.

 

Vozidlo

rok výroby

původ

stav tachometru

manipulace s tachometrem

havárie na nosné části

výsledné hodnocení

zdůvodnění

Škoda Octavia I 1,9 TDI

1997

ČR

188.211 km

ano, cca o - 200.000 km

ano

4

automobil je na konci své životnosti, jedná se prakticky o bezcenný šrot

Škoda Octavia I 1,6 MPI

1999

ČR

188.211 km

ano, cca o - 100.000 km

nebylo zkoumáno

4

výrazná manipulace s tachometrem, dále nezkoumáno

Škoda Octavia I 2,0i

2000

ČR

190.000 km

ne, servisní knížka, ověřeno

ne

2

vůz nebyl zkoumán jízdní zkouškou, hodnocen pouze vizuální stav a pravdivost stavu tachometru

Škoda Octavia 1,9TDI kombi

2001

ČR

157.000 km

ano, cca o - 100.000 km

ano, závažnějšího rozsahu

4

vůz má manipulovaný tachometr, vyžaduje rozsáhlejší servisní úkony, byl vážněji havarován a nepříliš dobře opraven

Citroen C4 1,6 Hdi

2007

Francie

83.022 km

ano, záznam ze servisu ve 101.000 km

ano, pouze lehčí zezadu

3

vůz vykazuje řadu nedostatků, je vidět že neměl příliš kvalitní péči od předchozího majitele, má manipulovaný tachometr

Citroen C5 1,6 Hdi

2004

Francie

130.000 km

téměř jistě ano, reálně najeto cca 250-300 tis. km

ne, vše původní

3

vůz je celkově funkční avšak najeto má minimálně dvojnásobek počtu km udávaných na tachometru

Saab 9-5 3,0TiD

2004

ČR

90.400 km

ne, precizně vedená servisní kniha

ne, vše původní

2

vůz je poměrně pěkný s průkaznou historií, po dvou letech stání v bazaru se však již těžko hodnotí jeho potenciální rizikovost

VW Polo 1,4i 16V

2001

Itálie

104.100 km

je možná až o cca - 100 tis. km, nelze však ověřit

ne, vše původní

3

průměrný vůz po všech stránkách, buďto měl velmi hrubé zacházení nebo má najeto více km

Pozn.: Tato vozidla byla vybrána z pražských autobazarů zástupci oslovených médií, tedy nezávisle na Auto AZ Consulting. Fyzické prověrky proběhly během května 2010. Tyto fyzické prověrky nemají charakter služby VINTEST, kterou poskytuje společnost Cebia.